آبتغییرات اقلیمیمحیط زیست

آب نقش اساسی در تغییرات اقلیمی

با کاهش یا ناپدید شدن منابع منطقه‌ای، آب کمیاب‌تر می‌شود و افزایش خشکسالی و سیل در سراسر جهاندمدیریت منابع آب را دشوارتر می‌کند. صنعت تا حد زیادی در این مشکلات مقصر است و اکنون باید برای مدیریت بهتر آب‌های زیرزمینی خود اقدام کند.

به نقل از ویفروم، اکثر افراد این موضوع را درک نمی‌کنند اما وضعیت دسترسی به آب شیرین به‌ طور چشمگیری در سراسر جهان در حال تغییر است. مناطق مرطوب سیاره مانند مناطق استوایی، مرطوب‌تر و مناطق خشک جهان، خشک‌تر می‌شود.

در حال حاضر برخی از سریع‌ترین تغییرات در عرض‌های جغرافیایی مرتفع شمالی رخ می‌دهد. برای مثال در نواحی شمالی کانادا و روسیه گرم‌ شدن تا چهار برابر میانگین جهانی باعث ذوب یخچال‌های طبیعی، یخ‌های دائمی و برف می‌شود. در نتیجه هیدرولوژی(آب‌شناسی) منطقه‌ای به شدت در حال تغییر است و منابع آب محلی حذف می‌شود.

این الگوی جهانی گسترده با توجه به نقاط حساس منطقه‌ای با آب زیاد یا خیلی کم که ناشی از تغییرات شدید سیل، خشکسالی و کاهش گسترده سفره‌های آب‌زیرزمینی است، برجسته می‌شود.

برداشت آب زیرزمینی بیش از نرخ تجدید آن است

بیش از نیمی از سفره‌های زیرزمینی اصلی جهان به سرعت در حال تخلیه است زیرا میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی بسیار بیشتر از نرخ‌ تجدید آن است.

هنگامی که اثرات تجمیعی سود و زیان منطقه‌ای آب شیرین به‌ طور جامع در سراسر جهان ارزیابی می‌شود، سه واقعیت شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود:

اول، قاره‌ها به استثنای گرینلند و قطب جنوب در حال خشک‌ شدن است. آب برای همه مصارف و برای مردم، محیط زیست، تولید غذا و انرژی، صنعت و رشد اقتصادی به دلیل ناپدید شدن یا کاهش منابع منطقه‌ای بسیار کمیاب‌تر می‌شود.

دوم، بارندگی بسیار متغیرتر و با دوره‌های طولانی خشکسالی همراه می‌شود؛ آن هم با طوفان‌های شدیدتر که مدیریت منابع آبی را سخت‌تر می‌کند.

سوم، انسان‌ها به عنوان محرک‌های تغییرات آب‌ و هوایی و مدیریت ضعیف آب‌های زیرزمینی تنها مسئول همه این تغییرات هستند.

در حالی که افزایش غلظت دی‌اکسید کربن به گرم‌ شدن زمین ادامه می‌دهد، آب پیام‌رسان پنهانی است که اخبار بد در مورد تغییرات آب‌ و هوا را به شهر، محله و خانه شما می‌رساند.

این روند به ما به‌ عنوان تنها محرک‌های تغییرات آب‌ و هوایی بستگی دارد که تا حد ممکن چرخه مصرف آب خود را اصلاح کنیم. با این حال بر خلاف کربن واکنش جامعه این موضوع بسیار ضعیف است و به سرعت و مقیاسی که فوریت بحران آب‌ و هوا ایجاب می‌کند، نزدیک نشده است.

کمبود آب را در دستور کار مبارزه با تغییرات اقلیمی قرار دهید

این وضعیت باید فورا تغییر کند. آب باید در دستور کار جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی قرار گیرد اما از آنجایی که صنعت و زنجیره‌های تامین آن و به‌ ویژه صنایع غذایی ۸۰ درصد برداشت‌های آب در سطح جهان را به خود اختصاص می‌دهد، ما نمی‌توانیم بدون مشارکت جدی صنعت امنیت جهانی آب را دنبال کنیم.

این گزارش توصیه می‌کند شرکت‌ها باید تلاش کنند همان مقدار آب را با همان کیفیت یا کیفیت بهتر به محیط زیست بازگردانند. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اکوسیستم‌های طبیعی از فعالیت‌های تجاری تخریب نمی‌شود.

صنعت به‌ طور فزاینده‌ای با تسریع تغییرات در سیل، خشکسالی و در دسترس بودن آب تهدید می‌شود. همچنین صنایع تاریخچه‌ای طولانی به‌ عنوان آلوده‌کننده اصلی آب‌های سطحی و زیرزمینی ارزشمند ما دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا