محیط زیستهوا

کاهش آلودگی هوا به کمک نوآوری قدیمی

دوچرخه‌سواری می‌تواند به‌طور چشمگیری انتشار کربن را کاهش دهد.

به نقل از ارث، در حال حاضر بخش حمل‌ونقل بیش از یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به سوخت را تشکیل می‌دهد که تأثیر منفی بر آب‌وهوا دارد. نیمی از این گازهای گلخانه‌ای ناشی از خودروهای سواری است و انتظار می‌رود تقاضای حمل‌ونقل در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود. دولت‌ها و صنایع در تلاش برای کربن‌زدایی حمل‌ونقل اخیرا به وسایل نقلیه الکتریکی روی آورده‌اند.
با این حال، همان‌طور که گروه تحقیقاتی از دانشگاه دانمارک استدلال می‌کند، یک فناوری بسیار قدیمی‌تر و کم کربن مانند دوچرخه ممکن است به ما در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش تغییرات آب‌وهوایی کمک کند.
بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Communications Earth & Environment منتشر شده است، دوچرخه‌سواری بیشتر می‌تواند راه‌حل بسیار موثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنین ارتقاء سلامت بهتر باشد.
محققان اولین مجموعه داده جهانی مالکیت و استفاده از دوچرخه بر اساس کشور را که به اوایل دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد، گردآوری کردند و از مدل‌سازی آماری برای پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی استفاده کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۵، تولید جهانی دوچرخه بیشتر از اتومبیل‌ها بوده است و چین حدود دو سوم از بیش از ۱۲۳ میلیون دوچرخه تولید شده در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است.
در حالی که داشتن دوچرخه در کشورهای با درآمد متوسط و بالا بیشتر بود، درصد استفاده از وسایل نقلیه موتوری نیز صعودی بود که نشان می‌دهد مالکیت دوچرخه لزوما منجر به استفاده زیاد از دوچرخه نمی‌شود. در میان ۶۰ کشور مورد تجزیه و تحلیل، سهم استفاده از دوچرخه برای سفر تنها ۵ درصد بود.
به گفته دانشمندان، اگر مردم از الگوهای استفاده از دوچرخه دانمارکی‌ها یا هلندی‌ها تقلید کنند جهان می‌تواند انتشار دی اکسید کربن را تا ۶۸۶ میلیون تن در سال کاهش دهد زیرا دانمارکی‌ها به‌طور متوسط ۱.۶ کیلومتر و هلندی‌ها ۲.۶ کیلومتر در روز دوچرخه‌سواری می‌کنند.
در نهایت، اگر الگوهای دوچرخه سواری دانمارکی و هلندی در سطح جهان رعایت شود، می‌توان از ۰.۳۴ و ۰.۶۲ میلیون مرگ جلوگیری کرد بنابراین، کشورها باید استفاده پایدار از دوچرخه را از طریق حمایت از سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌ها به منظور کاهش ردپای کربن حمل‌ونقل جهانی و بهبود سلامت عمومی ترویج کنند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا