محیط زیست

شناخت محیط زیست از پیش‌دبستانی تدریس شود

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست با تاکید بر اهمیت آموزه‌های محیط‌زیستی در سنین پایین اظهار کرد: اگر هوش دانش‌آموزان را در حوزه محیط‌ زیست با تولید متون افزایش دهیم، رفتار خردمندانه‌ای که انتظار داریم با بهره‌گیری از این دانش اتفاق خواهد افتد.

 نورالله مرادی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش‌ و پرورش که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اهمیت آموزش در مباحث محیط زیست اظهار کرد: مراسم امضای تفاهمنامه میان آموزش‌وپررش و سازمان محیط زیست در دولت مردمی انجام می‌شود و نویدبخش اتفاق خوبی برای نسل‌سازی و ترویج سواد محیط‌زیستی است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمدن ایرانی اسلامی ما یکی از محیط زیستی‌ترین تمدن‌های دنیا است، گفت: ویژگی‌های اقلیمی سرزمین ایران و دین اسلام وجه تمایز این تمدن با دیگر تمدن‌ها است که همواره به علم و محیط زیست توجه داشته است. تمدن ایران رابطه دوسویه‌ای را بین انسان و طبیعت فراهم می‌کند و همیشه در زمینه عرضه دانش‌های گوناگون به جهان موفق بوده است.

وی ادامه داد: جامعه ایرانی یک جامعه دینی است و در بررسی تاریخی، فرهنگی و دینی متوجه می‌شویم که ایران یک جامعه دینی بوده است و همین مساله زمینه را برای حفظ منابع طبیعی فراهم می‌کند همچنین نگاه دیگرخواهانه تمدن‌های دینی به حوزه محیط زیست مطرح است که نگاه عقلانی و هنرمندانه به محیط زیست را شامل می‌شود.

به گفته مرادی در حوزه آموزش رسمی از بدو تاسیس مدارس جدید یعنی از مدرسه دارالفنون تاکنون، محیط زیست مورد توجه بوده است و در آموزش رسمی ما در کتاب‌های جغرافیا و تاریخ بحث توجه به محیط زیست را شاهد هستیم.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست، آموزش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که راهکاری را برای اثرگذاری بیشتر فراهم کنیم. جهان مبتنی بر رسانه و تولید علم است و باید با شیوه‌های جدیدی که نیازهای دانش‌آموزان را شناسایی می‌کند، به سمت اثرگذاری حرکت کنیم.

وی با تاکید بر افزایش هوش محیط زیستی دانش‌آموزان گفت:ما  در حوزه معاونت آموزش، به هوش محیط‌زیستی حساس هستیم. اگر هوش دانش‌آموزان را در حوزه محیط‌ زیست با تولید متون افزایش دهیم، رفتار خردمندانه‌ای که انتظار داریم با بهره‌گیری از این دانش اتفاق خواهد افتد.

دبیرکارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اهمیت افزایش سواد محیط زیستی اظهار کرد: با امضای تفاهمنامه‌ با وزارت آموزش‌پرورش زمینه افزایش سواد محیط زیستی دانش‌آموزان فراهم می‌شود و امیدواریم پذیرش در رشته‌های محیط زیست و استخدام‌ها برای تدریس رشته تخصصی درس محیط زیست و انسان در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.

مرادی خاطرنشان کرد: اگر درس شناخت محیط زیست از پایه یازدهم در پایه‌های پایین‌تر و از پیش‌دبستانی – که سن رشد و تشکیل شخصیت است- تدریس شود، می‌تواند در نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست کمک کند. در عین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهادهای تولید فرهنگ باید پای کار بیاید و زمینه اندیشه محیط زیستی را فراهم کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: در طول فعالیت دولت مردمی امیدواریم در هر مدرسه‌ای برای آموزش محیط زیست، خانه‌های محیط زیست را داشته باشیم و دبیرخانه آن را تشکیل دهیم. معتقدم با همدلی می‌توانیم برای محیط زیست کشور اقدامات خوبی را انجام دهیم.

مرادی در پایان تصریح کرد: در بسیاری از بررسی‌ها اینگونه مطرح شد که چاقی دانش‌آموزان یکی از معضلات آینده خواهد بود اما بحث بی‌توجهی به محیط زیست شاید خطرناک‌تر از چاقی باشد که با همدلی در گام دوم انقلاب می‌توانیم نسلی دوستدار محیط زیست را تربیت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا