شهرو محیط‌زیست

رونمایی نئوم از طرح‌های شهر هوشمند «لاین»

طرح‌های توسعه شهر هوشمند «لاین» در منطقه طرح‌ریزی‌ شده سبز در عربستان سعودی، رونمایی شد.

«نئوم» از طرح‌های توسعه شهر هوشمند «لاین» رونمایی و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این طرح‌ها چگونگی جوامع شهری در آینده را در محیطی بدون جاده و خودرو و عاری از هرگونه آلاینده به نمایش خواهد گذاشت. هدف لاین، بازتعریف مفهوم توسعه شهری با استفاده از لایه‌بندی عمودی پارک‌های عمومی و مناطق عابرپیاده، مدارس، خانه‌ها و مکان‌های کاری برای دسترسی به تمام نیازهای روزانه تنها طی پنج دقیقه است.

به عبارت دیگر، توابع شهری لاین به صورت عمودی لایه‌بندی خواهند شد و درعین‌حال امکان تردد یکپارچه در سه بعد بالا، پایین یا عرضی را برای مردم فراهم می‌آورد تا محقق‌کننده مفهومی به نام «شهرسازی با جاذبه صفر» باشد.

نئوم همچنین اعلام کرد که لاین در فاصله ۵۰۰ متری از سطح دریا به یک ریل پرسرعت با ۲۰۰ متر عرض، ۱۷۰ کیلومتر طول و امکان ۲۰ دقیقه ترانزیت سراسری مجهز خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ۹ میلیون نفر را داشته باشد. این ریل در زمینی به وسعت ۳۴ کیلومتر مربع ساخته خواهد شد و به‌نوبه خود ردپای زیرساخت‌های شهر هوشمند را کاهش می‌دهد.

رونمایی نئوم از طرح‌های شهر هوشمند «لاین»

لاین با مجهز بودن به یک نمای آینه بیرونی، ویژگی منحصربه‌فردی از خود ارائه می‌دهد که ردپایی کوچک از آن برای آمیختن با طبیعت است و فضای داخلی‌اش تجربیاتی خارق‌العاده برای کاربران خلق خواهد کرد. این شهر صددرصد از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره خواهد برد و هم‌چون شهرهای سنتی، سلامت و رفاه مردم را نسبت به حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها در اولویت قرار خواهد داد.

نئوم ادعا کرده است که در ایجاد شهر هوشمند لاین، طبیعت را بر توسعه مقدم می‌داند و ۹۵ درصد از زمین نئوم را حفظ خواهد کرد. عربستان مدعی است که در راه‌اندازی این شهر به یک انقلاب متمدن متعهد شده است که انسان‌ها را بر پایه یک تغییر اساسی در برنامه‌ریزی شهری در اولویت قرار می‌دهد و با اشاره به قریب‌الوقوع بودن بحران‌های زیست‌محیطی آینده، نئوم را در خط مقدم ارائه راه‌حل‌های جدید و رویایی برای رسیدگی به این مسائل معرفی کرد./منبع : ایمنا

رونمایی نئوم از طرح‌های شهر هوشمند «لاین»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا