محیط زیست

نانوایی های کردستان به کیسه های پارچه ای مجهز می شوند

رئیس اداره آموزش و مشکارکت های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان گفت: کیسه های پارچه‌ای با هدف تشویق شهروندان برای کاهش مصرف پلاستیک در خریدهای روزانه خود در نانوایی های استان کردستان در اختیار مردم قرار گرفت.

امیر حشمتی اظهار کرد: کیسه های پارچه‌ای با طرح‌های زیست‌محیطی توسط کارشناسان محیط‌زیست به صورت رایگان و پایلوت در نانوایی های شهرهای سنندج، مریوان، سقز، قروه، سروآباد و دیواندره توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح، کاهش مصرف پلاستیک، است ادامه داد: در صورت استقبال مردم از این طرح، نانوایی های استان به تدریج کیسه های پلاستیکی را حذف و کیسه های پارچه ای را در اختیار مردم قرار می دهند که اجرای این امر منتج به ارتقای کیفیت نان، افزایش ایمنی و سلامت شهروندان شده و در نهایت حفظ منابع پایه در محیط‌زیست است.

وی با بیان اینکه نان داغ در کیسه های پلاستیکی سبب تولید حرارت می‌شود تصریح کرد: خرید نان تازه و نگهداری آن در کیسه های پلاستیکی موجب تعرق کیسه، خمیر شدن و کپک زدن نان می شود.

رئیس اداره آموزش و مشکارکت های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان، بیان کرد: تولید مواد مونومر در کیسه های پلاستیکی و تماس با نان باعث ایجاد بیماری های ریوی و اختلالات گوارشی شده و نظم سیستم های عملکردی بدن افراد را مختل می کند که بهتر است بجای کیسه پلاستیکی از پارچه های ساده و بدون رنگ و طرح استفاده شود.

گفتنی است: در طول ۵۰ سال اخیر استفاده از محصولات پلاستیک در بسته بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها و یا به شکل یکبار مصرف افزایش چشمگیری داشته به طوری که عصر حاضر را عصر پلاستیک نامیده اند.و درحال حاضر ایران یکی از ده کشور دنیا در استفاده از ظرف یکبار مصرف است.

پلاستیک های استفاده شده برای مواد غذایی به طور عمده از منابع نفتی استخراج می شوند و از مواد اولیه به نام مونومر ساخته شده اند.

مونومرها مواد سمی بوده و برای سلامتی انسان مضر هستند ولی پلیمرها خنثی بوده و مشکلی ندارد. اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومرها قابل جدا شدن باقی می‌ماند که اگر از این ظروف یکبار مصرف نامرغوب برای نگهداری مواد غذایی استفاده شود احتمال انتقال این مونومرهای سمی به مواد غذایی وجود دارد بنابراین در استفاده از پلاستیک ها به عنوان ظروف یکبار ظروف غذا باید بسیار احتیاط کرد و از هر نوع پلاستیکی جهت مواد غذایی دوری جست.

در این میان یکی از راه حل هایی که توسط کارشناسان محیط ارائه شده است، استفاده از انواع ساک دستی پارچه ای است. وسیله ای که در همین چند سال اخیر جایگزین کیسه های نایلونی شده و توانسته از این آزمون، سربلند بیرون بیاید./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا