پسماند و بازیافتتوسعه پایدار

تکنولوژی و آموزش؛ دو راهکار برون رفت از معضل زباله استان های شمالی

یک دکترای کشاورزی، تکنولوژی را در کنار آموزش راهکار برون رفت از معضل زباله استان های شمالی دانست و متذکر شد: در کوتاه مدت تکنولوژی می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در برون رفت از معضل زباله استان های شمالی موثر باشد.

حامد کیومرثی با بیان اینکه در سطح جهان، موضوع کاهش زباله به طور ویژه مطرح است، اظهار کرد: مدیریت پسماند باید در چارچوب توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی هر کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی برنامه ریزی بین سه بخش اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را نیازمند هماهنگی بیشتر دانست و افزود: کاهش تولید زباله ارتباط نزدیکی با سیاست استراتژیک پیشگیری از تولید زباله و طرفداری از بازیافت دارد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، مفهوم «ضایعات» را از یک سو به محصولاتی معطوف دانست که در پایان تولید هستند و عنوان کرد: از سوی دیگر فرآیند تولید هر محصول شامل مقدار قابل توجهی ضایعات است.

کیومرثی، با بیان اینکه مطالعات انجام شده بر اهمیت آموزش در این زمینه تاکید دارد، گفت: آموزش نسل جوان در این زمینه چه در خانواده و چه در داخل مدارس و دانشگاه ها راهی کارآمد برای کاهش میزان زباله است. به عنوان مثال در کشور سنگاپور در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۲ برنامه ای برای مدارس پایه ریزی شد تا به جوانان مبحث کاهش زباله و استفاده مجدد و بازیافت آن آموزش داده شود لذا دانش آموزان مستعد برای فعالیت های محیط زیستی توسط مدارس معرفی شدند تا پس از کسب آموزش های لازم، بازیافت را در مدرسه خود توسعه دهند.

وی ادامه داد: ساکنان منطقه کامیکاتسو در ژاپن نیز ۸۰ درصد زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند. آنها طی چند سال اخیر وسائل کارآمدی از بازیافت زباله ها ساخته اند که به زندگی خود و دیگران کمک شایانی کرده است. این تفکیک و بازیافت زباله نقش چشمگیری در حفظ محیط زیست این منطقه داشته است؛ البته این حرکت پس از آگاهی ساکنان منطقه از خطرات زیست محیطی مرتبط با سوزاندن زباله صورت گرفته و لذا آگاهی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

این دکترای کشاورزی، با بیان اینکه در گذشته خانواده های روستایی در شمال کشور به طور سنتی به امر تفکیک زباله و استفاده مجدد از آن مانند کود برای کشت محصولات کشاورزی و یا خوراک دام توجه داشتند، خاطرنشان کرد: متاسفانه با تغییر سبک زندگی این آموزه ها به فراموشی سپرده شده است.

وی تکنولوژی را در کنار آموزش راهکار برون رفت از معضل زباله استان های شمالی دانست و متذکر شد: در کوتاه مدت تکنولوژی می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در برون رفت از معضل زباله استان های شمالی موثر باشد تا در نهایت یک سیستم مدیریت یکپارچه با هدفگذاری حصول به سرزمینی بدون پسماند و بدون دفن اجرایی شود.

کیومرثی، سرانه تولید روزانه زباله در جهان را تقریبا ۰.۷۴ کیلوگرم دانست که با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی این مقدار می تواند متغیر باشد و گفت: با استفاده از مولفه‌های اقتصادی و فرهنگی می توان تولید زباله در جهان را کاهش داد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه فرایند بازیافت زباله می تواند درآمدزا باشد، تاکید کرد: امید است شرکت های دانش بنیان با توجه به اهمیت اقتصاد دانش بنیان و با به کارگیری تکنولوژی نوین قدم های قوی تری برای حل مشکل زباله در استان های شمالی بردارند.

وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به اهمیت مدیریت پسماند در امر سلامت جامعه و نسل آینده بهره گیری از دانش کشورهای با تجربه موفق در این زمینه اهمیت بسیاری دارد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا