آبکشاورزی و محیط‌زیستمحیط‌زیست و فناوری

تولید سیستم آبیاری هوشمند برای حل مشکلات حوزه کشاورزی

دانش‌آموخته دکتری محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی از تولید محصول سیستم آبیاری هوشمند در راستای حل مشکلات بی‌شمار حوزه محیط زیست، کشاورزی و آبیاری هوشمند خبر داد.

زهرا ابوشهاب، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانش‌بنیان اظهار کرد: سیستم آبیاری هوشمند سری (پِرو pro) در راستای حل مشکلات بی‌شمار حوزه محیط زیست، کشاورزی و آبیاری هوشمند تولید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در انجام این طرح و ارائه خدمات به محیط زیست، فضایی را در اختیار ما قرار داده است تا طرح‌های مرتبط انجام شود.

وی صنعت کشاورزی در ایران را سنتی دانست و گفت: با توجه به مشکلات مرتبط با بحران کمبود آب و کم بارشی در کشور، کشاورزی سنتی دیگر پاسخگو و کارآمد نیست و باید از روش‌های علمی جدید در این حوزه استفاده شود. در نتیجه شرایط برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این که بخش دیگر کار درباره طراحی تولید سیستم‌های آبیاری هوشمند است که این طرح در رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده است و البته در حال حاضر خط تولید این کارخانه در رفسنجان کرمان قرار دارد که جزو کارخانه‌های بزرگ کشور است.

ابوشهاب با اشاره به برگزاری رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این رویداد که به مناسب چهل سالگی دانشگاه برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که موضوع شرکت‌های دانش بنیان و تحقیق و پژوهش در بین مسئولان این دانشگاه دارای اهمیت بسیاری است.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و محصولات نوظهور و جدید از جمله سیاست‌گذاری‌های کلان و اولویت‌های تصمیم‌گیری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: این دانشگاه در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرین» فعالیت‌های مناسبی دارد و به عنوان یکی از قطب‌های علمی کشور تلاش دارد تا از نوآوران دانشگاه‌ها حمایت مالی و معنوی داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اظهار کرد: جامعه علمی و نخبگانی به چنین رویدادهایی در این سطح نیاز دارد تا بتوانند ضمن جذب حمایت‌کنندگان مالی از طرح‌های پژوهش یکدیگر نیز ایده بگیرند و ایده‌پردازی کنند.

این دانش آموخته دکتری محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این دانشگاه برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی مکان‌های لازم مانند زمین‌های کشاورزی، آزمایشگاه و کارگاه را در اختیار محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد. البته بیشتر این زیر ساخت‌ها در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری واحدهای دانشگاهی قرار دارند.

ابوشهاب در پایان درباره چالش‌ها و مشکلات فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات در آبان ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است؛ اما در واقعیت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها حمایت‌های چندانی از این شرکت‌های نوپا ندارند.

نمایشگاه و رویداد ملی “عصر امید” با محوریت هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ و هزار شرکت فناور و خلاق، ۸ تا ۱۱ خرداد ماه امسال در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا