آبمحیط زیست

آیا انتقال آب‌ از خلیج فارس حیات آنرا به خطر انداخته!

یک فعال محیط‌زیست با اشاره به طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ و سدسازی بر روی رودخانه‌های تغذیه‌کننده خلیج فارس، گفت: این مسئله موجب شد تا حق‌آبه خلیج فارس رعایت نشود و اکوسیستم زنده این خلیج مورد تهدید قرار بگیرد، زمانی‌که میزان شوری آب افزایش پیدا کند، حیات آبزیان خلیج فارس به خطر می‌افتد.

هومان خاکپور با اشاره به روز ملی خلیج‌فارس، اظهار کرد: خلیج فارس یک منطقه استراتژیک از نظر نظامی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای ایران محسوب می‌شود، مردم کشورمان خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از خلیج فارس در ذهن دارند، بنابراین باتوجه به اهمیت این منطقه، یک روز از تقویم جمهوری اسلامی به این نام نامگذاری شده است.

فعال محیط‌زیست افزود: عموما نامگذاری‌ها در تقویم، برای حساس‌سازی افکار عمومی نسبت به یک مسئله بسیار مهم است، بنابراین در روز ملی خلیج فارس باید اهمیت خلیج فارس در حوزه تاب‌آوری و پایداری مدنظر قرار بگیرد، علاوه بر زنده ماندن نام خلیج فارس، حیات این اکوسیستم زنده نیز دارای اهمیت بالایی است.

وی با بیان اینکه در جنگل تنها به درختان توجه نمی‌کنیم، گفت: همانطور که موجودات زنده، خاک، آب، پرندگان و جنگل‌نشینان در جنگل در کنار درختان مورد توجه قرار می‌گیرد، باید به اکوسیستم موجود در خلیج فارس نیز توجه شود، اکوسیستم این خلیج به بحث آب گره خورده است.

خاکپور ادامه داد: جریان رودخانه‌هایی که وارد خلیج فارس می‌شود، تعادل شوری آب این خلیج را برقرار می‌کند و موجب می‌شود تا آبزیان در این اکوسیستم به حیات خود ادامه دهند، اگر حق‌آبه‌های خلیج فارس رعایت نشود، این اکوسیستم دوام نمی‌آورد، آبی که از رودخانه‌های کارون، اروندرود و بهمن‌شیر وارد خلیج فارس می‌شود، موجب تعادل در شوری آب این خلیج می‌شود.

کنشگر و فعال محیط‌زیست با اشاره به طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ و سدسازی بر روی رودخانه‌های تغذیه‌کننده خلیج فارس، توضیح داد: این مسئله موجب شد تا حق‌آبه خلیج فارس رعایت نشود و اکوسیستم زنده این خلیج مورد تهدید قرار بگیرد، زمانی‌که میزان شوری آب افزایش پیدا کند، حیات آبزیان خلیج فارس به خطر می‌افتد.

وی بیان کرد: در ادبیات مردم عادی و همچنین برخی از مسئولان شاهدیم که ریختن آب رودخانه به خلیج فارس را نوعی هدررفت آب عنوان می‌کنند تا از این طریق طرح‌های انتقال آب و سدسازی را توجیه کنند، اما قطعا خداوند براساس حکمت در آفرینش این مسئله را مدنظر قرار داده است تا آب رودخانه وارد دریا شود، تمامی این مسائل در خلقت خداوند نهفته است و ما اکنون به اهمیت آن پی می‌بریم.

خاکپور در ادامه با بیان اینکه سدسازی و انتقال آب موجب کاهش جریان رودخانه می‌شود، توضیح داد: به‌علت اجرای این طرح‌ها جریان آب رودخانه‌های بهمن‌شیر و اروندرود که از منابع تامین آب خلیج فارس هستند، کاهش پیدا کرد، این مسئله سبب شد تا آب شور به جریان رودخانه برگردد، به همین دلیل و طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان حدود یک میلیون نخل در حاشیه این رودخانه‌ها از بین برود و اقتصاد و معشیت مردم آن منطقه نیز نابود شود، باید این موضوعات را اطلاع‌رسانی کنیم.

فعال محیط‌زیست ادامه داد: صید بی‌مهابای ترال‌ها و سایر آبزیان توسط کشتی‌ها چینی در خلیج فارس، حیات این اکوسیستم زنده را به خطر انداخته است، این مسئله یک تهدید جدی است، خوشبختانه سازمان حفاظت از محیط زیست و شیلات به این مسئله ورود پیدا کرده‌اند، اگر صید آبزیان به این شیوه ادامه داشته باشد، قطعا معیشت مردم بومی آن منطقه نیز به خطر می‌افتد.

وی ورود پساب‌های صنعتی و خانگی به خلیج‌فارس را نیز یکی دیگر از تهدیدها علیه اکوسیستم این منطقه عنوان کرد و گفت: اگر واقعا این خلیج را بخشی از وطن خود می‌دانیم، برای حفاظت از حیات آن باید به این مسئله ورود پیدا کنیم، گاهی این آلودگی‌ها از طریق رودخانه‌ها وارد این خلیج می‌شود.

خاکپور با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی یک تهدید جدی برای اکوسیستم خلیج‌فارس محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: انتقال آب و شیرین کردن آب خلیج فارس برای کشاورزی و صنعت هزینه بسیار بالایی در بر دارد، حال این سوأل مطرح می‌شود که با این آب چه محصولی را می‌خواهیم تولید کنیم که توجیه اقتصادی برای صرف این هزینه گزاف داشته باشد، شیرین کردن آب تنها برای تامین آب شرب توجیه دارد.

فعال محیط‌زیست یادآور شد: انتقال آب از خلیج فارس موجب ایجاد آلودگی و برهم خوردن اکوسیستم آن می‌شود، در زمان تصفیه آب برای شیرین شدن، حجم بالایی از نمک تولید می‌شود، اگر بخواهیم این نمک را در طبیعت رها کنیم، خطرآفرین است، همچنین برگرداندن نمک به دریا نیز تعادل شوری آب را بر هم می‌زند و موجب مرگ آبزیان می‌شود.

وی تاکید کرد: برای حرمت نهادن به روز ملی خلیج فارس باید جامعه نسبت به اهمیت خلیج فارس حساس شود و همچنین باید تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را متقاعد کنیم که دستکاری در طبیعت و قوانین آن موجب کاهش تاب‌آوری خلیج فارس و به خطر افتادن حیات موجودات زنده آن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا