محیط زیست در صنعت و معدنمقالات اختصاصی نشریه توسعه سبزهوا

ماشین‌آلات خارج از بزرگراه باید سریعا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند

ترجمه و تنظیم: مریم رشیدخانی
مدیر مسئول پایگاه خبری سبز رسانه و نشریه توسعه سبز

وقتی صحبت از نشر و اثرات منفی و مخرب گازهای گلخانه‌ای در تغییرات آب و هوایی می‌شود، یکی از دلایل اصلی آن صنعت است که صنایع مسئولیت آن را باید بپذیرد.

به گفته اتحادیه اروپا: وسایل نقلیه غیر متحرک ۱۵ درصد اکسید نیتروژن و ۵ درصد کل ذرات معلق را منتشرمی کند. این‌ آمار حیرت‌انگیز است که مورد غفلت واقع شده است. همچنین پنج نوع از تجهیزات ساختمانی و معدنی  60 درصد از تولید گازهای NOx را تشکیل می‌دهند.

که می‌توان از تجهیزاتی نظیر بیل‌های مکانیکی، تراکتورها، بلدوزرها و … نام برد که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده تخمین می‌زند که میزان ذرات ساطع‌شده از یک بیل مکانیکی ۱۷۵ اسب بخار است که تقریبا ۵۰۰ برابر بیشتر از یک ماشین جدید می‌باشد.

ازآنجاکه تغییرات اقلیمی از بحث انتزاعی به یک تهدید بسیار واقعی تبدیل‌شده است پس سزاوار است تا به این ارقام توجه جدی شود.

پیش‌ازاین چندین شهر “مناطق کم انتشار “ایجاد کرده‌اند که در آن سطح قابل قبولی از آلودگی و زمان‌های تلف‌شده اعمال شده است. بااین‌وجود موارد ذکر شده معمولا به مناطقی که تجهیزات خارج از جاده نظیر معادن در آن کار می‌کنند، گسترش نمی‌یابد.

تنظیم‌کننده‌های مقررات اتحادیه اروپا و آمریکا قبلا استانداردهای سخت‌گیرانه کیفی مربوط به هوا را برای تجهیزات خارج از بزرگراه تصویب کرده‌اند. بهبود در راندمان موتور و کیفیت سوخت می‌تواند به اپراتورها در دستیابی به این استانداردها کمک کند، اما بسیاری از این ویژگی‌ها فقط در تجهیزات نو و حداقل رساندن میزان انتشار طراحی شده‌اند و برای تجهیزات قدیمی تنظیم نشده‌اند.

جایگزینی تجهیزات خیلی واقع‌بینانه نیستند اما عدم انطباق با استانداردها موجب انتشار بیش‌ازحد گازهای آلاینده می‌شود. این امر سبب شده است تا اپراتورهای تجهیزات از گزینه قابل‌تداوم در خارج از بزرگراه‌ها استفاده کنند: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد امکان با ساخت تجهیزات مناسب که مواد آلاینده را کاهش می‌دهد.

شناسایی اتلاف و به حداقل رساندن یک راه‌حل

زمان‌های بیکاری و تلف‌شده بزرگ‌ترین منبع ناکارآمدی اکثر سایت‌هاست. سه دلیل اصلی برای اتلاف وقت وجود دارد: عادت محض، رفتار نامناسب یا عملکرد ضعیف.

ازکارافتادن تجهیزات اجتناب‌ناپذیر است اما کاملا غیرقابل‌کنترل نیست.

امروز اجماع بر روی استانداردهای منتشرشده سخت و اجرای دقیق آن‌ها که در آینده اجتناب‌ناپذیر است که از موارد مطرح شده آن برطرف کردن این اتلاف‌ها در هرجایی که ممکن است را دارد.

برای برخورد جامع با این اتلاف، شرکت‌ها باید مبانی اصلی از این کار را برقرار کنند سپس آن‌ها باید با تجزیه‌وتحلیل علت اصلی اتلاف را شناسایی و برطرف کنند تا مشکل مرتب برطرف شود. نظارت و معیار ثابت برای اطمینان از پیشرفت طولانی‌مدت لازم است.

این موضوع برای اپراتورهای تجهیزات کاملا جدید نیست. کاهش اتلاف، جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت همواره یک هدف بوده است، اما باوجود قیمت کم انرژی و الزامات نظارتی ضعیف به‌ندرت در اولویت قرار داشته است. این نگرش در حال تغییر است و با شروع انتشار آلاینده‌ها تاثیر عمیق‌تری داشته و مردم احساس مسئولیت بیشتری نسبت به محیط‌زیست می‌کنند.

علاوه برافزایش جریمه‌ها، اپراتورهای تجهیزات باید نگران عواقب انتشارهای بررسی نشده در بهداشت عمومی باشند. آلودگی ناشی از وسایل نقلیه دیزلی آمریکا منجر به ۲۱۰۰۰ مرگ نابهنگام و افزایش میزان آسم و سرطان می‌شود.

با افزایش عواقب و بررسی‌های بیشتر، فراخوان قطع تولید گازهای گلخانه‌ای گسترده‌تر خواهد شد.

به حداقل رساندن زمان‌های اتلافی، تلاش کمی نیست. خط ‌مش‌ها باید به سمت محدود کردن اتلاف در شروع و گرم کردن برای کار، زمان نهار و خاموش کردن پیش برود.

تجهیزات همچنین باید هرگاه انتظار می‌رود بیش از ۵ دقیقه بیکار می‌شوند، غیرفعال گردند. ارائه این سیاست‌ها آسان است اما اجرای آن‌ها داستان متفاوتی است. بدون نظارت، پیگیری زمان، مکان و چرایی بیکارماندن وسیله نقلیه، امکان‌پذیر نیست.

خوشبختانه سنسورهایی دقیقا این نوع نظارت را میسر می‌کند. در یک نمونه آزمایش با این سنسورها به صورت خودکار تجهیزات سنگین اقدام به خاموش کردن تعدادی از دستگاه‌های خودکرده‌اند. (به‌عبارت‌دیگر، اگر ماشینی بیش از سه دقیقه در حالت توقف باشد، موتور به‌طور خودکار خاموش می‌شود) و با فرض اینکه زمان اتلاف تجهیزات به حداقل برسد این کار را انجام شد.

بااین‌حال این سنسورها زمان‌های اتلاف بیشتری را ایجاد نکردند. یک اپراتور ماشین به‌سادگی در فواصل منظم بر روی پدال شتاب‌دهنده ضربه می‌زند به‌این‌ترتیب مجددا زمان سه دقیقه را تنظیم کرده و به دستگاه اجازه می‌دهد تا مجدد متوقف شود.

خاموش شدن خودکار به‌طورمعمول خوب کار می‌کند به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که یک اپراتور جایگاه خود را ترک کرده و فراموش می‌کند موتور را خاموش کند .

درک اتلاف و بیکارشدن با دقت کامل

سنسورها معمولا دارای دستگاه‌های متصل به اینترنت هستند که به‌راحتی به هر قطعه‌ای از تجهیزات سنگین متصل می‌شوند.

سپس سنسورها داده‌ها را بلادرنگ منتقل می‌کنند تا زمانی که دستگاه بیکار یا در حال استفاده است را به مدیران تجهیزات اعلام کند. اگر تجهیزات بیش‌ازحد کار نکنند بلافاصله آشکار می‌شود.

مدیران می‌توانند با سرعت عمل اقدام به حل مشکلات کرده و به‌طور قابل‌توجهی موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شوند. در ارزیابی‌های انجام شده نشان داده شده است که جلوگیری از کار بیل مکانیکی فقط برای یک ساعت در روز معادل حذف کلی خودرو از جاده در یک سال است.

نیویورک یکی از شهرهای پیشرو در این کار است. این شهر در حال حاضر برای شهروندانی که وسایل نقلیه تجاری آن‌ها بیش از سه دقیقه در حالت بیکار گزارش‌شده است تمهیدات و جوایزی در نظر گرفته است.

شرکت مجری این طرح در این شهر یک‌چهارم از جریمه‌های تعیین‌شده که بین ۳۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار است را دریافت می‌کند. پایداری دیگر یک کلمه کلیدی نیست، یک الزام است. اپراتورهای تجهیزات اگر می‌خواهند موفق و قابل‌رقابت باقی بمانند باید به همین ترتیب رفتار کنند.

درحالی‌که این اتفاق برای تجهیزات داخل اتوبان رخ می‌دهد برای تجهیزات خارج از بزرگراه اتفاق خاصی نمی‌افتد. به‌علاوه، حتی اگر این قوانین برای دستگاه‌های خارج از سایت معرفی شوند، اجرای آن‌ها معمولا دشوار است؛ زیرا به‌طور عمده اپراتورهای تجهیزات به‌دوراز چشم عموم کار می‌کنند.

با توجه به این امر، شرکت‌ها باید برای بهبود محیط‌زیست ابتکار عمل به خرج دهند.

دانلود فایل PDF مقاله فوق اینجا کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا