شهرو محیط‌زیستمحیط زیستهوا

راهکار کلان‌شهرهای آسیایی برای کاهش آلودگی هوا

کلان‌شهرهای آسیا از حسگرهایی برای شناسایی وسایل نقلیه با آلایندگی بالا استفاده می‌کنند.

به نقل از ویفروم، بررسی جدید کالج دانشگاه لندن نشان می‌دهد که آلودگی هوا در بزرگترین شهرهای جهان با مرگ زودرس مرتبط است و آسیا و مناطقی مانند دهلی نو، هند، داکا و بنگلادش، تحت تاثیر سطوح بالای آلودگی هوا قرار دارند (انتشار ذرات ریز را بیش از ۱۰ برابر سطح تعیین‌شده سازمان بهداشت جهانی ثبت کرده‌اند) و خودروها منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر هستند که بر سلامت ساکنان شهرها تاثیر می‌گذارد.

منطقه‌ای در چین (هنگ کنگ SAR) با معرفی فناوری سنجش از راه دور برای شناسایی وسایل نقلیه پرمصرف، کاهش قابل‌توجهی در آلودگی هوای کنار جاده‌ای ایجاد کرده است. ذرات ریز تنها بخش کوچکی از آلاینده‌هایی هستند که بر کیفیت هوا و در نهایت محیط زیست و سلامت ما تاثیر می‌گذارند.

برخی از ابرشهرهای آسیایی در قبال بدترین متخلفان موضع سختی اتخاذ می‌کنند. منطقه هنگ‌ کنگ SAR (منطقه اداری در چین) که در رتبه میانی آلودگی هوا در سطح جهان قرار دارد، کیفیت هوا را با استفاده از حسگرهای کنار جاده‌ای که از راه دور کنترل می‌شوند برای شناسایی وسایل نقلیه‌ای که سطوح بالایی از آلاینده‌ها را منتشر می‌کنند، بهبود بخشیده است و صاحبان آن وسایل نقلیه را ملزم به تعمیر آنها می‌کند.

برخلاف طرح‌های کم آلاینده در سایر نقاط جهان که عامل تعیین‌کننده برای هزینه‌ها و جریمه‌های جاده‌ای، رکورد رسمی آلایندگی مدل خودرو هستند، حسگرهای هنگ‌ کنگ دود واقعی اگزوز منتشر شده در ترافیک را اندازه‌گیری می‌کنند.

حسگرهای نصب‌شده در دست‌اندازها از نور مادون قرمز و فرابنفش برای شناسایی آلاینده‌های هوا مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن‌ها از اگزوز خودروهای عبوری استفاده می‌کنند و دوربین پلاک را ثبت می‌کند تا صاحبان آلاینده‌ترین وسایل نقلیه مطلع شوند. آنها به جای دریافت جریمه یا هزینه، باید خودروهای خود را تعمیر کنند و آزمایش آلایندگی بعدی را با هزینه شخصی خود انجام دهند و فقط پس از آن اجازه بازگشت به جاده را دارند.

مطالعه دانشگاه فناوری سیدنی موفقیت این طرح را از نظر کاهش آلودگی هوا نشان داده است. بیش از ۱۶ هزار وسیله نقلیه در زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، توقیف شدند. ۹۶درصد از آنها متعاقبا تعمیر شدند و آزمایش آلایندگی لازم را گذراندند. بقیه هم مجوز آنها لغو شد. مقدار گازهای گلخانه‌ای در میان تاکسی‌ها به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از خودروهای شخصی بود. یک سال پس از معرفی این طرح، بیش از یک چهارم انتشار گازهای گلخانه‌ای مونوکسید کربن (CO) کاهش یافت./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا