پسماند و بازیافت

تولید سوخت‌های کربن خنثی و برق از محل دفن زباله

میکروب‌های موجود در محل‌های دفن زباله متان با ارزش تولید می‌کند.

به نقل از ارث، انسان‌ها در سراسر جهان سالانه میلیاردها تن زباله جامد تولید می‌کنند که ۷۰ درصد از این زباله‌ها در محل‌های دفن به آرامی تجزیه می‌شود.

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه ایالتی آریزونا جوامع میکروبی در شیرابه محل دفن زباله را بررسی و استدلال کرده است که متان تولید شده توسط این میکروارگانیسم‌ها می‌تواند به سوخت‌های کربن خنثی و برق تبدیل ‌شود و برای گرم‌ کردن خانه‌ها بدون پردازش اضافی استفاده شود.

مارک رینولدز، محقق ارشد این مطالعه، گفت: محل دفن زباله مانند یک بوفه بزرگ کربن برای این میکروارگانیسم‌هاست. زباله‌های ما عمدتا سرشار از سلولز و همی‌سلولز است که به راحتی در شرایط بی‌هوازی(بدون اکسیژن) تجزیه می‌شود.

محل دفن زباله‌های جامد شهری بیش از ۱۵ درصد از انتشار متان را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده که سومین منبع بزرگ انتشار متان در سراسر جهان است. بیشتر متان آزاد شده توسط میکروارگانیسم‌ها در محل‌های دفن زباله به صورت بیوگاز جذب می‌شود و متعاقبا شعله‌ور شده و به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌شود.

اگرچه این روش تاثیر متان بر آب‌وهوا را محدود می‌کند اما تنها یک راه‌ حل کوتاه‌مدت برای مشکل انتشار گازهای گلخانه‌ای از محل‌های دفن زباله است.

متان از دست‌ رفته علاوه بر تاثیر منفی بر آب‌وهوا فرصتی از دست‌ رفته برای استفاده از یک منبع ارزشمند است. به گفته محققان اگر موانع مختلف از جمله موانع اقتصادی برطرف شود، حدود یک‌پنجم از محل‌های دفن زباله در ایالات متحده می‌تواند برای جذب و پردازش متان مناسب باشد.

دانشمندان امیدوارند با درک چگونگی تولید متان توسط میکروارگانیسم‌هایی که زباله‌های جامد شهری را تجزیه می‌کند، تولید متان را افزایش دهند. البته تحقیقات بیشتری برای روشن‌ شدن تمایز بین جوامع میکروبی مختلف تولید متان در محل‌های دفن زباله مورد نیاز است.

این مطالعه در نشریه Microbial Ecology منتشر شده است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا