محیط زیستهوا

پی‌گیری ریزگردها در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان این که مساله ریزگردها یک بحران منطقه ای و جهانی است و آثار زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد، تاکید کرد: مسئولان کشور باید با استفاده از توافق‌نامه‌ها و کنوانسیون هایی که در این زمینه وجود دارد وارد گفت‌وگو شده و یا نهادهای دیپلماتیک این مساله را با ترکیه و یا عراق پی‌گیری و حل کنند.

قاسم محب علی درباره سدسازی ترکیه و آثار زیست محیطی که بر کشور ما داشته است، گفت: مساله محیط زیست، دسته جمعی، منطقه‌ای، جهانی و کشوری است و همه کشورها باید در این زمینه اقدامات هماهنگ و کار جمعی انجام دهند. 

وی تاکید کرد: در این زمینه نهاد دیپلماتیک نقش مهمی دارد و می تواند به صورت دو جانبه و یا چند جانبه وارد عمل شده و یا در چارچوب سازمان های بین المللی اقدام کند، اقدام ترکیه در سد سازی با این استدلال که رودخانه ای داخل قلمرو آن کشور است، طبیعتا آثار زیست محیطی دارد و این مساله می تواند از سوی مسئولان دو کشور مورد گفت وگو قرار گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اقدامات عمرانی از قبیل سدسازی با توجه به مساله کشورهایی که در پایین دست قرار دارند و به طور سنتی و تاریخی وابسته به جریان آب هستند، نباید صرفا به دلیل اتخاذ تصمیماتی که تنها منافع ملی یک کشور مانند ترکیه را تامین می‌کند، انجام شود. 

محب علی همچنین بیان کرد: مساله ریزگردها، مساله ای عمومی است و از شمال شرق آفریقا تا عربستان، عراق و یا سوریه و … را درگیر کرده و ایران نیز به نوعی قربانی اتفاقاتی است که در خاورمیانه به دلیل مسائل جنگ، درگیری، توسعه نیافتگی و فقدان دولت های پاسخگو، می افتد.

وی ادامه داد: بحث ریزگردها و گرد و غبار جزو مسائل منطقه ای و بین المللی است و باید توجه مسئولین کشور جلب شود که وارد یک فعالیت دیپلماتیک شوند و روندهایی را در پیش بگیرند تا این مسائل حل و فصل شوند و سیاست هایی را در این زمینه اتخاذ کنند. 

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه با تاکید بر این که مساله ریزگردها کاملا تخصصی در حوزه محیط زیست است، گفت: البته محیط زیست مقوله ای است که سازمان ملل هم بر آن نظارت داشته و در ارتباط با آن فعالیت دارد و چه بسا توافقنامه و کنوانسیون هایی نیز در این زمینه وجود داشته باشد، لذا مسئولین ذیربط باید با استفاده از آن ها وارد بحث و گفت وگو شوند. 

محب علی همچنین خاطرنشان کرد: با عراق نیز مشکلات زیادی داریم، مساله ریزگردها نیز یکی از این مشکلات است، در حالی که سیاست ها باید در راستای منافع ملی باشد، دولت عراق باید یک دولت پاسخگو هم برای مردم خودش و هم برای کشورهای منطقه از جمله همسایگان باشد اما به نظر من وضعیتی که اکنون وجود دارد پاسخگوی منافع ملی ما نیست. 

وی در پایان اظهار داشت: متاسفانه سیاست های خاورمیانه ای ما به گونه ای نیست که پاسخگوی این مسائل باشد همین مساله سبب شده تا سازمان های غیر تخصصی وارد شده و به اظهارنظرهایی بپردازند که خود مساله ای را هم حل نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا