پسماند و بازیافت

تولید زباله در ایران ۳ برابر آلمان است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به تولید زباله در کشور ، گفت: تولید زباله در ایران سه برابر کشور آلمان است.

به گزارش از مرکز ارتباطات شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی در نخستین جلسه کمیته راهبری طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران گفت: سرانه تولید زباله کشور در شهرها ۷۰۰ گرم و در روستاها ۴۵۰ گرم است در حالی که این میزان در شهرهای آلمان ۲۵۰ گرم است؛ همچنین در برنامه هایی که در گذشته طراحی شده بود قرار بود جمع آوری مکانیزه  به ۸۰ درصد برسد اما اکنون ۲۰درصد است و همانطور که قرار بود پردازش به ۹۰درصد برسد اما  اکنون ۲۵درصد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: باید به این مسأله توجه داشته باشیم که ما یک تافته جدابافته از دنیا نیستیم که برای خودمان اهدافی تعیین کنیم اما در دنیا رتبه پایینی در بحث زباله داشته باشیم. در سال۱۹۹۲ آلمان قانونی را برای کاهش زباله داشت و براساس این قانون هرکس زباله اش بیش از ۳۰۰ گرم بود جریمه می شد.

صارمی ادامه داد: نباید سطل زباله را در خیابان بگذاریم و باید تا چند سال آینده سطل های زباله در خانه ها قرار گیرد. در دنیا هفته‌ای یک بار و در ایران ما می توانیم هر سه روز یک بار جمع‌آوری زباله ها را داشته باشیم. آلمان با اجرای این قانون ظرف سه سال به همه اهدافش رسید.

وی گفت: وقتی زباله در خیابان باشد زباله گرد نیز وجود دارد. فرهنگ؛ اجباری و در عین حال اختیاری است‌. وقتی یک عامل، کنترلی می شود می تواند به نتیجه برسد. بنابراین باید رویکردهای خود را تغییر دهیم.

تقاضای اجرای طرح اتاقک پسماند در مجتمع های مسکونی

در ادامه معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در نخستین جلسه کمیته راهبری طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران  گفت: اگر نقد کردن در راستای تسریع در انجام کار باشد، خوب است. باید تعیین کنیم متولی پسماند کیست؟ در بحث پسماند  معضل خدماتی  تبدیل به یک معضل اجتماعی می شود و این نشان می دهد رانتی در پشت سر آن قرار دارد.

جلال بهرامی افزود: وقتی می خواهیم یک پیمانکار پسماند را جابه جا کنیم با مشکل مواجه می شویم ، بنابراین باید این رانت را تعطیل کنیم. در گاراژهای زیادی در این شهر جمع آوری پسماند انجام می شود که در زیر پوست آن کار قاچاق انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر در دفاع مقدس موفق شدیم به این دلیل بود که فاصله تصمیم تا اقدام کمتر از گوش تا دهان بود بنابراین باید این طرح را با همه مشکلات شروع کنیم و نوک پیکان این کار شهرداری های مناطق هستند، نباید پدرسالارانه با موضوعات در شهرداری برخورد کنیم و باید اجازه دهیم شهرداران مناطق خودشان طرح ها را انجام دهند.

بهرامی اضافه کرد: صددرصد کارها در شهرداری با مشارکت بخش خصوصی قابل حل است. اگر بخواهیم خدمات را از سبد هزینه دولت کم کنیم باید از طریق مشارکت خصوصی این مشکل را حل کنیم .

وی بیان کرد: طرح اشکالاتی دارد اما نباید این حرف ها را مقدم کنیم و اجرای آن را پشت گوش بیندازیم چرا که با این کار پسماند به یک مشکل تبدیل می شود این جلسات باید به صورت ماهیانه و منظم برگزار شود.

به گفته بهرامی، همچنین از معاونت شهرسازی می خواهیم ابلاغ طرح اتاقک پسماند را در مجتمع های مسکونی و ساختمان های بالای ۵۰ واحد بگذارند. علاوه بر این به آیین نامه مالی اقتصادی و اجتماعی نیز نیاز داریم که در جلسات آتی مصوب خواهد شد.

جمع آوری ایستگاه میانی پسماند خیابان زنجان در طرح جامع

در ادامه شهردار  منطقه ۲ گفت: بازوی اجرایی این طرح، مناطق شهرداری هستند و باید این طرح در مناطق اطلاع رسانی شود و توجیه شدن آنها در موفقیت طرح موثر است.

مهدی صالحی افزود: در پویش قرار خدمت در منطقه ۲ یکی از قول‌هایی که به مردم داده شد تخلیه ایستگاه میانی خیابان زنجان بود و از اینکه جمع‌آوری این ایستگاه در طرح جامع پیش بینی شده جای خوشحالی دارد.اعلام آمادگی می کنیم که هر کاری لازم است انجام دهیم تا این طرح اجرایی شود.

بودجه ریزی در حوزه پسماند براساس  طرح جامع پسماند 

عضو شورای شهر نیز گفت: برای اینکه مشکل چندوجهی پسماند در تهران تعیین تکلیف شود تصمیم این شد که باید طرح جامعی تدوین شود و چنین طرحی احصا و مصوب شورای شهر تهران شده و باید در کارگروه استانی نیز به تصویب برسد و این مسئله نیاز به پیگیری دارد تا در آن کارگروه اصلاحات لازم اعمال شود.

مهدی بابایی افزود: شورای شهر تهران هرگونه‌ بودجه ریزی در حوزه پسماند را بر اساس  طرح جامع پسماند می بیند و تغییرات طرح نیز باید در شورای راهبردی مطرح شده باشد. طرح تفصیلی نیز باید ذیل این طرح تدوین شود.

۷۵درصد پسماندها در کشور مستقیما دفن می شود

سیدحبیب راضی مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور هم در این نشست گفت: علاوه بر کاهش تولید و تفکیک از مبدا  که باید مدنظر قرار گیرد، این نکته مهم‌ است که ۷۵درصد پسماندها را در کشور مستقیما دفن می کنیم و این میزان باید کاهش یابد و به سیستم‌های پردازش پسماند توجه بیشتری داشته باشیم.

تغییرات گسترده در سایت آرادکوه

مهدی جلیلی مدیر فنی پروژه طرح جامع مدیریت پسماند نیز در این جلسه گفت: طرح جامع پسماند یک نقشه راه بلند مدت برای مدیریت پسماند است که پایداری هزینه ها و تغییر پارادایم در مسائل زیست محیطی در آن مطرح است.

مدیر پروژه طرح جامع پسماند تهران‌ افزود: این طرح در چند مرحله مطالعات شناخت و آسیب شناسی وضع موجود، تدوین چشم انداز اهداف راهبردها و سیاست ها،  بررسی گزینه های مدیریت پسماند، تعیین و طراحی مفهومی گزینه های منتخب ، ارائه برنامه اقدام و نحوه پیاده سازی برنامه های پنج ساله در افق ۲۰ساله و برنامه سالانه در ۵سال اول تعریف شده و پسماندهای  شهری، ساختمانی و بیمارستانی را شامل می شود.

جلیلی ادامه داد: خروجی های طرح جامع پسماند نیز شناسایی پسماند مسکونی و غیرمسکونی، تفکیک از مبدا، ذخیره سازی و جمع آوری، بهسازی و بهینه سازی ایستگاه های انتقال، بهسازی سایت آرادکوه، مدیریت پسماند حین ساخت و تخریب، شناسایی پسماند ساختمانی و عمرانی، بهسازی و بهینه سازی سایت آبعلی، مدیریت پسماند های پزشکی بی خطر شده، مدیریت پسماند حجیم، مدیریت جزء ویژه پسماند عادی، مدیریت پسماندهای فضای باز، کاهش از مبدا، واگذاری خدمات مدیریت پسماند به پیمانکاران، ساماندهی عوامل غیررسمی، آموزش، اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردمی و جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، هوشمندسازی، اصلاح ساختار سازمانی، وضع و اخد بهای خدمات مدیریت پسماند  و اهداف کلان کمی و شاخص های پایش آن اهداف را شامل می شود.

وی اضافه کرد: طبق  نمونه برداری که در سال۹۸ انجام شد، سرانه تولید پسماند ۷۶۰ گرم است  و در این طرح این شاخص ها با نمونه برداری های بعدی انجام شده مقایسه شد. همچنین آسیب شناسی سیستم در ۵محور آسیب‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی و ساختاری قابل ارزیابی است. علاوه بر این تغییرات گسترده در سایت ارادکوه جهت کاهش نرخ دفن و کاهش انتشارات محیط زیستی از جمله خروجی های بخش پسماند عادی شهری است.

جلیلی گفت: در بحث پسماند پزشکی همکاری با وزارت بهداشت برای در اختیار قرار دادن زیرساخت های لازم برای بی خطرسازی این پسماندها و نظارت لازم بر اجرا از جمله موارد مهم در این طرح است.

وی افزود: از منظر اقتصادی مجموع هزینه اجرای طرح در ۵سال اول ۳۱۰۰میلیارد تومان به تفکیک برنامه ها و سال های مختلف پیش بینی شده است  که ۷۵درصد قابلیت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را دارد. در هر بخش اهداف کلان کمی مشخص شده و می تواند در کمیته بررسی شود  و میزان  تحقق پذیری آن مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مدیر پروژه طرح جامع پسماند تهران‌ بیان کرد: تدوین نطام پایش برنامه در بازه های زمانی بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت در ۴سطح مشخص شده که برای هر یک از این سطوح وظایف و مسئولیت هایی در نظر گرفته شده است. همچنین مکانیزم بررسی بازخوردها جهت اصلاح برنامه مطالعاتی و بهبود اهداف تعریف شده در دو سطح تعریف شده است‌./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا