محیط زیست

اقتصاد دیجیتال تا چه اندازه می ‏تواند باعث رشد انتشار گازهای گلخانه‏ ای شود؟

تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۲۰ درصد از انرژی برق تولیدی در دنیا توسط صنعت آی‏‌تی مصرف می‏‌شود و این صنعت به‌‏تنهایی مسئول انتشار ۵.۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای خواهد بود

اقتصاد دیجیتال سهم زیادی از اقتصاد دنیا دارد و این سهم در جریان همه‌‏گیری کرونا بزرگ‏تر هم شد. دسترسی به اینترنت را می‏‌توان زیربنای توسعه اقتصاد دیجیتال دانست و هرچه شمار بیشتری از مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند امکان توسعه اقتصاد دیجیتال با سرعت بیشتری فراهم می‏‌شود.

طبق گزارش‌های رسمی روزانه ۴.۶ میلیارد نفر در دنیا از اینترنت استفاده می‏‌کنند. در هر دقیقه ۳۵۰ هزار توییت در توییتر منتشر می‏‌شود و هر روز بر شمار شبکه‏‌ها‏ی اجتماعی که در این فضا کار می‏‌کنند اضافه می‏‌شود. شاید در نگاه اول اینترنت فضایی بی‌انتها با فرصت‏‌های زیاد برای کار و تعامل ارزیابی شود ولی تا به حال به این مسئله فکر کرده‏‌اید که سرورهایی که میزبان تمامی این داده‏‌ها‏ی تولیدی در دنیا هستند در تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا چه نقشی دارند؟

امروزه بالغ بر ۳۰ میلیارد وسیله ارتباط با اینترنت در دنیا وجود دارد که این شامل کامپیوترهای شخصی، گوشی‏‌ها‏ی هوشمند، تلویزیون‏‌ها‏، تبلت‏‌ها‏ و شمار زیادی از تجهیزات و دستگاه‏‌ها‏ی فعال با اینترنت می‏‌شود. در یک دهه اخیر خودروهای هوشمند، سیستم‏‌ها‏ی خانگی هوشمند و ساعت‏‌های هوشمند هم به جمع این تجهیزات اضافه شده‏‌اند و مطرح شدن موضوع اینترنت اشیا باعث شد تا دانشمندان هر روز راه تازه‏‌ای برای استفاده از اینترنت در بخشی از زندگی پیدا کنند.

شاید تصور کنید توسعه استفاده از اینترنت باعث می‏‌شود تا مصرف انرژی در زندگی روزمره کاهش یابد که این نظریه تا اندازه‏ای درست است. به عنوان مثال سیستم‏‌ها‏ی هوشمند خانگی کمک می‏‌کند تا مصرف انرژی در خانه‏‌ها‏ کم شود و برآیند این مسئله در کاهش مصرف سرانه انرژی در مصارف خانگی بسیار چشمگیر است. یا اینکه استفاده از اینترنت برای انجام کار یا برگزاری جلسات باعث می‏‌شود تا تقاضای سفر‏ها‏ی داخل شهری و حتی بین‏‌المللی کمتر شود و در نتیجه مصرف سوخت تنزل یابد که باز هم نتیجه مثبتی روی سرانه مصرف انرژی در صنعت حمل و نقل دارد. ولی افزایش وابستگی به اینترنت برای ارزیابی، استفاده و نگهداری داده‏‌ها‏ باعث می‏‌شود تا مصرف انرژی برق در این سیستم با سرعت زیادی رشد کند و بخش زیادی از صرفه‏‌جویی‏ در بخش‏‌ها‏ی دیگر بی‏‌تاثیر بشود.

سهم ۲۰ درصدی صنعت آی‏تی در مصرف برق دنیا

مطالعات نشان می‏‌دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۲۰ درصد از انرژی برق تولیدی در دنیا توسط صنعت آی‏تی مصرف می‏‌شود و این صنعت به تنهایی مسئول انتشار ۵.۵ درصد از گازهای گلخانه‏‌ای خواهد بود. این سهم از انتشار گاز گلخانه‏‌ای از یک صنعت بیش از مجموع گاز گلخانه‌ای ایجاد شده در اغلب کشورهای دنیا است و به همین دلیل می‏توان به راحتی ضرورت مدیریت این معضل را دریافت.

سوالی که این روزها پرسیده می‏‌شود این است که آیا باید مصرف اینترنت را کاهش داد و از وابستگی به آن کاست؟ آیا می‏‌شود راه طی‏‌شده در دنیا برای توسعه تکنولوژی و توسعه دسترسی به اینترنت و تمامی مزایای آن را نادیده گرفت و به زندگی صد سال قبل بازگشت و اینترنت را از زندگی حذف کرد؟

پاسخ به این سوال قطعا منفی است. اینترنت بخش بزرگی از زندگی امروز ما را تشکیل می‏‌دهد و نمی‏‌توان آن را حذف کرد ولی می‏‌توان روند تامین انرژی مورد نیاز دنیای اینترنت را تغییر داد و از منابع پایدارتر و دوستدار محیط زیست برای ایجاد برق بهره برد.

در سال‏‌های اخیر شماری از شرکت‏‌های فعال در این صنعت تلاش کردند تا به سمت استفاده از منابع پایدار حرکت کنند. از جمله این شرکت‏‌ها می‏‌توان به گوگل اشاره کرد که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ تمامی مراکز داده‏‌ها‏ی خود را با کمک انرژی‏‌ها‏ی احیاشدنی راه‏‌اندازی کند. اولین مرکز فعال با انرژی پاک شرکت گوگل در سال گذشته در لاس‏وگاس امریکا راه‏‌اندازی شد زیرا در این شهر مدت‏ زمان تابش نور خورشید بسیار زیاد است. گوگل اعلام کرده است مراکز تازه را در شهرهایی راه‌اندازی می‏‌کند که یا امکان تولید برق خورشیدی در آن‏ها وجود دارد یا سطح وزش باد در آن‏ها بالا است و می‏‌توان مزارع تولید برق بادی در آن‏ها ایجاد کرد. واحدهای فعال با برق زمین‏‌گرمایی و برق‏آبی توسط گوگل هم در دستور کار قرار دارد.

 در پایان باید در نظر داشت همان‏طور که تمامی صنایع به سمت استفاده از انرژی‌ها‏ی پاک در تامین برق مصرفی خود حرکت می‏‌کنند، شمار وب‏سایت‏‌هایی که از این منابع استفاده می‏‌کنند هم افزایش یافته است. ولی باز هم یک سوال مهم وجود دارد که آیا استفاده از منابع احیاشدنی در تامین انرژی مورد نیاز وب‏سایت‏‌ها می‏‌تواند باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود یا اینکه این تغییر بزرگ تکنولوژیکی بستر را برای افزایش مصرف کالاهای دیگری که برای تولید آن‏ها از منابع فسیلی استفاده می‏‌شود، فراهم خواهد کرد.

منبع: آینده نگر/ منبع: مجمع جهانی اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا