محیط زیست در صنعت و معدن

طرح پژوهشی مطالعه و راه اندازی شبکه پایش غبار اتمسفری برگزیده شد

دبیر ستاد ملی هماهنگی،مدیریت و مقابله با گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست از برگزیده شدن طرح مطالعه و راه اندازی شبکه پایش غبار اتمسفری خبرداد وگفت:سازمان محیط زیست با کمک پژوهشگران نخبه خود امسال بعنوان طرح برگزیده صنعتی باعنوان مطالعه و راه اندازی شبکه پایش غباراتمسفری برگزیده شد.

به گزارش از سازمان حفاظت محیط زیست؛ علی محمد طهماسبی بیرگانی در خصوص این طرح مطالعاتی وپژوهشی و ضرورت انجام طرح گفت: کشور ایران بدلیل واقع شدن در مسیر اصلی حرکت جریانات جوی منطقه و مناطق دارای پتانسیل غبارخیزی، در سال های اخیر شاهد فراوانی و تشدید این توفان ها خصوصا در مناطق جنوب غرب و غرب، جنوب، شرق و شمال شرق بوده است، گرد وغبار ایجاد شده با هجوم خود به شهر ها و روستا ها، بخش کشاورزی، راه های ارتباطی، صنعت و تاسیسات زیر بنایی مشکلات عدیده ای را ایجاد و ضمن تحت تأثیر قرار دادن فعالیت های اجتماعی، به سلامتی مردم نیز آسیب هایی بعضا جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی در ادامه گفت :در طرح “مطالعه و راه اندازی شبکه پایش غبار اتمسفری” شبکه پایش آلودگی در بخش سنجش و پایش غبار تکمیل خواهد شد، وبا توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با کار مطالعاتی و پژوهشی طرحی را تدوین و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کنیم که با انتخاب این طرح پژوهشی توانستیم برای دومین سال این عنوان را به خود اختصاص دهیم.

دبیرستاد ملی هماهنگی، مدیریت ومقابله با گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال گذشته هم توانستیم مقام برتر طرح مطالعاتی با عنوان “برآورد خسارت های ناشی از گردو غبار به منابع زیستی و اقتصادی” را بدست آورده و این مهم ما را مصمم نمود که توجه ویژه ای به اقدامات  مطالعاتی کاربردی داشته و سعی کنیم با کار مطالعاتی و پژوهشی در حوزه های مختلف محیط زیستی قدم های مفیدی در جهت مدیریت و مقابله با پدیده گردوغبار برداریم.

طهماسبی بیرگانی افزود: رویکرد دولت سیزدهم  کاملا محیط زیستی بوده و از این رو گام های مثبتی در سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا برداشته شده است که با حمایت از طرح های علمی و پژوهشی شاهد تحول و رویکرد نوینی در حوزه محیط زیست خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد :این طرح با حمایت های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه یزد به اتمام رسیده است.

این دستاورد پژوهشی توسط وزارت علوم بعنوان پژوهش برتر حوزه محیط زیست انتخاب شده است./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا