محیط زیست

طرح تفکیک زباله از مبدا در لاهیجان اجرا می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: به منظور حفظ محیط زیست، طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر اجرا می شود.

بهمن کنعانی درگفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جلسه شورای اسلامی شهر لاهیجان با حضور شهردار عصر یکشنبه هفته جاری برگزار شد و در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با دو شرکت مجری طرح تفکیک زباله از مبدأ در مناطق مختلف این شهر به طور آزمایشی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه برای اجرای درست طرح تفکیک زباله از مبدا باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود، گفت: این طرح در هر منطقه‌ای باید نسبت فرهنگ، اقلیم و موقعیت جغرافیایی با دقت و حساسیت بیشتری اجرا شود.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان، جانمایی تعداد زیادی سطل‌های بزرگ زباله در کوچه و معابر را عامل افزایش تعداد زباله‌گردها در این شهر دانست و افزود: برای جلوگیری افزایش زباله‌گردها، شهرداری باید تعداد سطل‌های بزرگ زباله را در معابر شهری کاهش دهد و از شهروندان بخواهد همانند سال‌های گذشته زباله‌های تولیدی خودشان را در ساعت ۹ شب، مقابل درب منزل قرار دهند و البته بلافاصله اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، شهروندان باید بعد از احداث منازل مسکونی، در مقابل درب منزل سطل و باکس زباله جانمایی و نصب کنند تا شهرداری به آنها پایان کار بدهد.

کنعانی با بیان اینکه باید نهضت جمع‌آوری زباله خشک را در محلات شهر لاهیجان با کمک شهروندان اجرا کنیم، افزود: شرکت تفکیک زباله از مبدا برای موفقیت در اجرای این طرح باید قبل از آغاز به کار، افراد زباله‌گرد و دوره‌گردهای غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک در سطح شهر لاهیجان را به عنوان نیروی کار، زیرمجموعه شرکت خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه لاهیجان را به ۲۴ منطقه تقسیم کرده‌ایم و در محلات باید افرادی را به عنوان همیار شهرداری و رابط محله انتخاب کنیم تا به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا کمک کنند، افزود: آموزش در درب منازل به خانواده‌ها و اختصاص جوایز نقدی و غیرنقدی از جمله انواع مواد شوینده می‌تواند باعث موفقیت طرح تفکیک زباله از مبدا شود که نحوه انجام درست آن مستلزم بررسی بیشتر توسط کارشناسان است.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان با بیان اینکه شرکت‌های مجری طرح تفکیک زباله از مبدا، باید باکس مخصوص جمع‌آوری ضایعات و لوازم اسقاطی را آماده و در محلات مختلف این شهر نصب کنند، تصریح کرد: این شرکت‌ها باید در بازه زمانی محدود طرح‌های خود را به صورت آزمایشی در شهر لاهیجان اجرا کند و در صورت موفقیت با تشخیص کارشناسان شهرداری به کار خود ادامه دهد.

لاهیجان حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا