محیط زیست

شهرهای آفریقایی در مسیر سبزسازی هر چه بیشتر

افزایش جمعیت شهرنشینی پدیده‌ای جهانی به‌شمار می‌رود که البته بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده ممکن است تنها در شهرهای آفریقایی به ۹۵۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ برسد؛ مدیران نقاط مختلف این قاره در تلاش برای سبزسازی هر چه بیشتر شهرهای خود هستند تا پایداری را برای ساکنان به ارمغان آورند.

شواهد حاکی است که مدیران شهرهای مختلف آفریقا این روزها در تلاش هستند اقداماتی در راستای سبز سازی و پایداری هر چه بیشتر مناطق اعمال کنند و از این طریق برای افزایش سازگاری آن‌ها با افزایش جمعیت بکوشند. گزارش‌ها نشان‌گر آن است که استفاده از انرژی تجدید پذیر در تمام شهرهای جهان رو به افزایش نهاده است با این حال، رشد باور نکردنی جمعیت، بهره‌مندی از این نوع انرژی را میان مدیران به یک ضرورت تبدیل کرده است. البته سبز سازی شهرهای این قاره تنها به مصرف انرژی پاک ختم نمی‌شود، بلکه مدیران اغلب کلانشهرهای آن اقدامات دیگری نیز برای پایدارسازی مناطق به کار گرفته‌اند. در ادامه به معرفی شهرهایی از قاره پرداخته می‌شود که تاکنون بیشترین طرح‌ها را برای سبز سازی شهرها پیاده کرده و قرار است از انرژی تجدید پذیر بیشترین بهره را در این راستا ببرد.

شهرهای آفریقایی در مسیر سبزسازی هر چه بیشتر

کیپ تاون، آفریقای جنوبی

کیپ تاون، پایتخت و دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی با برخورداری از یک واحد اختصاصی برای انرژی و تغییرات اقلیمی، پیشرو شهرهای قاره در تأمین دسترسی به انرژی مقرون به صرفه در سراسر کشور به شمار می‌رود که طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۱۶، زغال تولید ۸۳ درصد الکتریسیته و تنها هشت درصد انرژی تجدیدپذیر آن را به عهده داشت.

حمل و نقل محرک اصلی تقاضای انرژی کیپ تاون محسوب می‌شود که به مصرف سوخت‌های زیستی منجر شده و این در حالی است که انرژی تجدیدپذیر در خدماتی نظیر ایستگاه‌های راه آهن یا برای ناوگان اتوبوس‌رانی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیران پایتخت آفریقای جنوبی در تلاش برای آماده‌سازی شبکه نیرو هستند تا از طریق آن تأمین انرژی مورد نیاز خودروهای الکتریکی را تضمین کنند ضمن اینکه برای گسترش پنل‌های خورشیدی در سراسر شهر جهت افزایش بهره‌مندی سازه‌های شهر نیز می‌کوشند.

شهرهای آفریقایی در مسیر سبزسازی هر چه بیشتر

Cocody در ساحل عاج

Cocody از حومه‌های ثروتمند نشین کلان‌شهر آبیجان در ساحل عاج محسوب می‌شود که مدیران آن از کاهش ۷۰ درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار منطقه خبر داده‌اند. البته شواهد حاکی از افزایش حیرت‌انگیز جمعیت شهر و به تبع، تقاضای انرژی است که البته برنامه‌ریزان بارها از اتخاذ استراتژی‌های کارآمد برای سازگار سازی هر چه بیشتر شرایط سخن به میان آورده‌اند. از مهم‌ترین طرح‌های پیش روی شهر می‌توان به کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و همچنین ایجاد صدها هزار شغل جدید و در نهایت تشویق مردم به اتخاذ سبک زندگی سالم اشاره کرد.

جالب است بدانید که مدیران Cocody در نظر دارند تعداد پنج هزار سیستم روشنایی خورشیدی در سراسر شهر نصب کنند ضمن اینکه ۲۰۰ هزار کیت برق خورشیدی و تعداد ۳۰۰ هزار اجاق گاز با منبع انرژی پاک نیز در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

شهرهای آفریقایی در مسیر سبزسازی هر چه بیشتر

داکار، سنگال

برنامه‌ریزان داکار پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور سنگال، واقع در شبه جزیره کیپ تاون و در ساحل اقیانوس اطلس در نظر دارند تا سال ۲۰۳۵، ۱۵ درصد تولید الکتریسیته محلی را از طریق انرژی تجدید پذیر تأمین کنند ضمن اینکه برای کاهش قابل توجه مصرف انرژی دیزلی از ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به پنج درصد تا سال ۲۰۳۵، راهکارهای متعددی ارائه داده‌اند. علاوه بر این، طرح کربن خنثی از مهم‌ترین اهداف مدیران داکار به حساب می‌آید که از رسیدن به آن تا سال ۲۰۵۰ خبر داده و اقدامات خود را نیز از هم‌اینک آغاز کرده‌اند.

انرژی مورد نیاز در بخش حمل و نقل پایتخت سنگال مهم‌ترین منبع تقاضای نیروی شهر به حساب می‌آید که البته سهم اعظم آن مربوط به زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده تردد آن است و در این راستا نیز، مدیران اهداف بلندپروازانه‌ای را در رأس برنامه‌های شهری قرار داده‌اند.

شهرهای آفریقایی در مسیر سبزسازی هر چه بیشتر

کامپالا، اوگاندا

کامپالا، پایتخت و دومین شهر بزرگ اوگاندا در سال ۲۰۱۶ میزبان اولین طرح عملیاتی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و همچنین تأمین انرژی تجدیدپذیر با هدف توسعه انرژی پاک، حمایت از اقتصاد سبز و ترویج حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست بود.

این استراتژی سازگار با سیاست ملی دیگری برای کاهش تکیه بی‌رویه سراسر کشور بر انرژی آبی است که در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰.۵ درصد کل تأمین الکتریسیته ملی را بر عهده داشت.

تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل شهر به بیش از ۴۵ درصد می‌رسد که البته مدیران کامپالا اقداماتی نیز نظیر جایگزینی خودروهای کنونی با نوع الکتریکی آن و همچنین نظارت دیجیتالی بر کیفیت هوا را برای حل مشکل کنونی در پیش گرفته‌اند./ایمنا

شهرهای آفریقایی در مسیر سبزسازی هر چه بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا