انرژی‌های پاک

تولید برق توسط ۱۵ نیروگاه خورشیدی خانگی در خوزستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفت : ۱۵ نیروگاه خورشیدی خانگی (پشت بامی) با توان تولید یک هزار و ۸۵۵ کیلو وات برق در مقیاس کوچک و مقیاس بزرگ در خوزستان نصب و راه اندازی شده است.

علی خدری با اشاره به نصب و راه اندازی پنل‌های خورشیدی در ۲ مقیاس کوچک و بزرگ اظهار داشت : ۱۱ نیروگاه خورشیدی مقیاس خانگی ،صنعتی کوچک و تجاری با ظرفیت ۲۵۵ کیلو وات و چهار نیروگاه خورشیدی مقیاس بزرگ با ظرفیت یک هزارو ۶۰۰ کیلووات در خوزستان راه اندازی شده است .

روند انجام ثبت نام و گرفتن پروانه بهره برداری از پنل‌های خورشیدی مقیاس بزرگ با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق «ساتبا» می باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به ۳۰۰ روز آفتابی در کشور گفت : باتوجه به موقعیت جغرافیای ایران استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خدری با بیان اینکه خوزستان میانگین ۵.۴ کیلووات ساعت بر مترمربع انرژی تابشی دارد افزود: طبق استاندارد بین المللی اگر میانگین انرژی تابش خورشید در روز بالاتر از ۵.۳ کیلووات ساعت در مترمربع در یک روز باشد ،استفاده از سامانه کلکتورهای خورشیدی اقتصادی و مقرون به صرفه است.

طرح خرید تضمینی ۲۰ساله برق پنل‌ خورشیدی

وی تصریح کرد : سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق «ساتبا» از سال ۱۳۹۴ تاکنون طرحی موسوم به «طرح خرید تضمینی ۲۰ساله پنل‌ خورشیدی» را با عاملیت شرکت های توزیع برق اجرا کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان افزود : در این طرح مشترکان برق محدود به ۲ برابر ظرفیت انشعاب برق خود تا سقف ۲۰۰ کیلووات نسبت به احداث پنل‌ خورشیدی در محل تحت مالکیت خود اقدام می کنند و شرکت های توزیع برق نیز طبق قرارداد خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال نسبت به خریداری برق تولیدی پنل‌ خورشیدی اقدام می کنند .

خدری با اشاره به تولید برق از انرژی خورشیدی در خوزستان گقت:در جغرافیای استان خوزستان با توجه به شهرستان های تابعه احداث هر یک کیلووات نیروگاه خورشیدی ، میانگین یک هزارو ۶۸۰ کیلووات ساعت در سال برق تولید می‌کند.
وی ادامه داد : با احتساب نرخ خرید نهایی سال  ۱۴۰۰در نیروگاه های با ظرفیت یک تا ۲۰ کیلووات با قیمت پایه ۱۴ هزارو ۵۶۰ ریال و با ظرفیت ۲۱ تا ۲۰۰ کیلوات با قیمت پایه خرید ۱۲ هزارو ۷۴۰ ریال به ازای هر کیلو وات ساعت و با در نظر داشتن ضرایب افزایشی سود خالص این سرمایه گذاری ۲۵ درصد سالیانه ودوره بازگشت سرمایه چهار ساله تضمین می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان خاطر نشان کرد : پس از بهره برداری از پنل‌ خورشیدی ،  بوسیله کنتورهای هوشمند برق تولید شده نیروگاه‌ها طی فرآیندی توسط شرکت توزیع نیروی برق صورت وضعیت شده و به حساب صاحبان پنل‌ خورشیدی واریز می‌شود.

متقاضیان پنل‌ خورشیدی به سامانه جامع ملی «مهرسان» مراجعه کنند

وی افزود : شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اجرای سامانه جامع ملی «مهرسان» که وظیفه مدیریت و پشتیبانی اجرای طرح خرید تضمینی برق پنل‌ خورشیدی را بر عهده دارد ، نقش مهمی در تسهیل برای سرمایه گذاری ،اطلاع رسانی به مشترکان ، ارائه طرح های توجیه اقتصادی ، فنی و زیست محیطی ایفا کرده است.
خدری ادامه داد : در حال حاضر سامانه «مهرسان» از طریق سایت شرکت توزیع نیروی برق خوزستان به نشانی www.kepdc.co.ir در دسترس علاقه مندان به سرمایه گذاری خورشیدی است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان به نقش پنل‌ خورشیدی در کاهش آلایندگی زیست محیطی اشاره کرد و افزود : توسعه و گسترش روز افزون احداث پنل‌ خورشیدی مقیاس کوچک نقش مهمی در پایداری شبکه های توزیع نیروی برق ،کاهش تلفات انرژی، پدافند غیر عامل و کاهش آلاینده های زیست محیطی ایفا می‌کند.

سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق «ساتبا» از سال ۱۳۹۴ تاکنون طرحی موسوم به «طرح خرید تضمینی ۲۰ساله پنل‌ خورشیدی» را با عاملیت شرکت های شرکت های توزیع برق کشور اجرا کرده است.

سامانه های پنل خورشیدی می توانند انرژی خورشید را دریافت و آن را به الکتریسیته تبدیل کنند و برای مصرف های تجاری و مسکونی قابل استفاده می باشد./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا