گزارش محیط زیست

اثرات سوء تغییرات آب و هوایی بر جسم و روان انسان

چندی پیش سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داد که فرصت جهانیان برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی رو به پایان است.

 این سازمان تاکید کرد که ۲۰۲۱ میلادی باید سال اقدام به منظور حفاظت از انسان‌ها در برابر پیامدهای فاجعه بار تغییرات اقلیمی باشد. زمان برای مقابله با این بحران زیست محیطی به سرعت رو به پایان است و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ نیز نتواست روند پیشروی بی امان این بحران را مهار کند.

دبیر کل سازمان ملل نیز یادآور شده است که سال گذشته حوادث جوی و اختلالات اقلیمی ناشی از تغییرات آب و هوایی تحت تاثیر فعالیت بشر، زندگی مردم دنیا را در بسیاری از نقاط زمین تحت تاثیر قرار داده، معیشت آنان را از بین برده و میلیون ها نفر را از خانه های خود آواره کرده است.

علاوه براینها، بدیهی است که تغییرات آب و هوایی و پیامدهای مرتبط با آن نظیر گرمایش زمین، سلامت جسمی و روانی بسیاری از ساکنان این سیاره را به خطر انداخته است.

تغییرات اقلیمی، تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی

متخصصان طب عمومی در ایرلند در یک مطالعه بار دیگر بر اثرات بیماری‌زای تغییرات اقلیمی و تهدید آن برای سلامت بشر تاکید کردند.

یک متخصص بهداشت عمومی در این مطالعه هشدار داد که پدیده تغییرات جوی از تهدیدات مهم برای سلامت انسان امروزی است.

دکتر “اینا کِلِی”، کارشناس طب عمومی و رئیس گروه سلامت و محیط زیست بهداشت عمومی در آژانس دولتی “اچ‌اس‌ایِ” انگلیس در این باره هشدار داد: تغییرات اقلیمی یکی از عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آب آلوده، سرطان پوست، بیماری های ریوی و افزایش مرگ‌ومیرهای مرتبط با تغییرات دماست.

وی یادآور شد در حالیکه اغلب تمرکز بحث‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی بر پیامدهای محیط زیستیِ آن است اما باید تاکید کرد که این پدیده همچنین بر سلامت انسان‌ها اثرات منفیِ جدی دارد.

دکتر کِلِی می‌گوید: پیامدهای تغییرات جوی شامل سیلاب‌ها، تغییرات دمایی شدید و آتش سوزی‌های گسترده می‌تواند چالش‌های بسیاری برای سلامت عمومی به همراه داشته باشد.

وی افزود: اقلیم، بر آب و هوا اثر می‌گذارد و پدیده های آب و هوایی شدید نیز به نوبه خود بر تمام انواع موضوعات زیست محیطی مانند زیرساخت‌های جاده‌ای و مسائل مرتبط با خودرو و حمل و نقل تاثیرگذارند و تمام این تغییرات به گونه‌ای به سلامت انسان آسیب وارد می‌کنند.

به گزارش روزنامه آیریش تایمز، اثرات سیل بر آلودگی آب‌ها، خطرات اشعه UV  برای پوست با گرمتر شدن هوا و نیز افزایش دما و آلودگی هوا در پی افزایش آتش‌سوزی‌های طبیعی که خشکسالی از عوامل آن است، همگی ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت عمومی ساکنان زمین دارد.

متخصصان در مطالعه جدید تاکید کردند که راه‌حل این معضل، اقدامات همگانی و گسترده در زمینه بهبود شرایط اجتماعی – زیست محیطی موثر و طولانی مدت است.

تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر سلامت روان

علاوه بر اینها مطالعات نشان می ‌دهد بلایای طبیعی که از تغییرات اقلیمی ناشی می‌شوند می‌توانند به شکل ضایعه روحی یا شوک بر سلامت روان افراد تاثیر بگذارند.

کارشناسان انجمن روان‌شناسی آمریکا در تحقیقات اخیر به بررسی تاثیرات بالقوه تغییرات اقلیمی بر سلامت روان پرداخته و اظهار داشتند: حوادث جوی و بلایای طبیعی می‌توانند بر سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشند.

به گفته کارشناسان آمریکایی، از دست دادن اعضای خانواده، آسیب‌دیدگی جسمی و خسارت‌های وارد شده به اموال که در نتیجه وقوع بلایای طبیعی است، می‌تواند به ضایعه روحی، ترس، عصبانیت، شوکه شدن و دیگر احساسات منفی دیگر منجر شود. همچنین تاثیرات این احساسات برای مدت زمان طولانی در فرد باقی می‌ماند. در عین حال زمانیکه افراد بر تاثیرات منفی اولیه ناشی از حوادث بلایای طبیعی غلبه می‌کنند، دچار اختلال استرسی پس از ضایعه روانی می‌شوند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، متخصصان آمریکایی در این بررسی به طور مثال به حادثه طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ اشاره کرده و اظهار داشتند: به دنبال وقوع این طوفان اقدام به خودکشی در میان ساکنان مناطق گرفتار طوفان افزایش دو برابری پیدا کرد. علاوه براین، حدود ۴۹ درصد از ساکنان این مناطق به اختلال‌های روحی یا روانی از قبیل افسردگی دچار شدند.

تغییرات اقلیمی عامل یک سوم از مرگ و میرهای ناشی از گرمای جهان

در عین حال نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد که از هر سه مورد فوت ناشی از گرما یک مورد بر اثر گرمای جهانی است.

آخرین بررسی ها از ارزیابی هزینه های تغییرات اقلیمی بر بشر حاکی از آن است که بیش از یک سوم از مرگ و میرهای ناشی از گرما در جهان به طور مستقیم بر اثر گرمای جهانی است.

هرچند محققان اظهار داشتند که این تنها بخشی از خسارت کلی آب و هوایی است و تعداد بیشتری از مردم بر اثر شرایط آب و هوایی شدید همچون طوفان، سیل و خشکسالی که با گرمای جهانی تقویت می شود، جان خود را از دست می دهند و آمار مرگ و میرهای ناشی از گرما با افزایش دما به صورت تصاعدی رشد می کند.

گروهی از محققان به بررسی آمار فوتی های ناشی از گرما در ۷۳۲ شهر در سراسر جهان در فاصله سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ پرداختند و مشخص شد: ۳۷ درصد این موارد ناشی از بالا رفتن دما ناشی از فعالیتهای بشر بوده است.

محققان تاکید کردند: این موارد فوت ناشی از گرمای جهانی قابل پیشگیری است و بشر به طور مستقیم عامل آن است. بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از گرما که بر اثر تغییرات اقلیمی بوده در شهرهای آمریکای جنوبی بوده است. همچنین جنوب اروپا و آسیا از دیگر کانون های این دسته از موارد مرگ و میر بوده است.

به نقل از هندوستان تایمز، همچنین حدود ۳۵ درصد از عوامل فوت ناشی از گرما در ایالات متحده را می توان بر اثر تغییرات اقلیمی دانست./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا