محیط زیست

تغییرات آب‌وهوایی و کاهش ۲۱ درصدی بهره‌وری کشاورزی

در یک بررسی جدید به سرپرستی دانشگاه کرنل در آمریکا، کارشناسان دریافته‌اند که در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی، مزارع در ۶ دهه گذشته به‌طور متوسط ۲۱ درصد بازده کمتری داشته‌اند. به گفته محققان، این معادل از دست‌دادن کامل هفت‌سال رشد بهره‌وری کشاورزی است.

به نقل از ارث، نتایج این بررسی نشان می‌دهد، کشاورزی جهانی به‌طور فزاینده‌ای در معرض تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته است و مکان‌های گرم‌تر مانند آفریقا و آمریکای لاتین بیشترین آسیب را خواهند دید و در حال حاضر در این مناطق تا ۳۴ درصد  رشد بهره‌وری کشاورزی کاهش یافته است.

کارشناسان برای کمیت‌بخشیدن به تاثیر تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان بر آنچه اقتصاددانان «بهره‌وری کل عوامل یا اندازه‌گیری بهره‌وری کلی بخش کشاورزی» می‌نامند یک مدل اقتصادسنجی فراگیر را ایجاد کردند.

پروفسور رابرت چمبرز از دانشگاه مریلند اظهار کرد: نتایج بررسی نشان می‌دهد که عوامل مرتبط با آب‌وهوا پیش از این نیز تاثیر زیادی بر بهره‌وری کشاورزی داشته‌ است. در این مقاله از مدلی استفاده کردیم تا تخمین بزنیم که در صورت عدم تغییر اقلیم، الگوهای بهره‌وری کل عوامل چگونه خواهند شد.

پروفسور آریل اورتیز بوبا، محقق اصلی این بررسی و استادیار دانشکده اقتصاد کاربردی و مدیریت در دانشگاه کرنل گفت: دریافتیم که تغییرات آب‌وهوایی حدود هفت سال از پیشرفت در بهره‌وری کشاورزی طی ۶۰ سال گذشته را از بین برده است و برابر با فشردن دکمه توقف برای رشد بهره‌وری در سال ۲۰۱۳ بوده که پس از آن هیچ پیشرفتی ایجاد نشده است و در حال حاضر تغییرات اقلیمی انسانی سرعت را کاهش می‌دهد.

به گفته پروفسور اورتیز بوبا، این گروه بیش از ۲۰۰ تغییر سیستماتیک از مدل اقتصادسنجی را در نظر گرفت و نتایج تا حد زیادی ثابت بود. هنگامی که به مناطق مختلف جهان تمرکز می‌شود، درمی‌یابیم که تاثیرات تاریخی تغییرات آب‌وهوایی در مناطقی که گرم‌تر شده‌اند، از جمله مناطقی از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا بیشتر بوده است.

اکثر مردم تغییر آب‌وهوایی را به‌عنوان مشکل دور می‌دانند، اما این همان چیزی است که از قبل تاثیر گذاشته است. ما باید اکنون تغییرات اقلیمی را حل کنیم تا بتوانیم از آسیب‌های بعدی به نسل‌های آینده جلوگیری کنیم./ایسنا

این بررسی در مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا