محیط زیست

تولید بیوسوخت از میوه های کاکتوس در دانشگاه نوادا

محققان دانشگاه نوادا می گویند در آینده می توان از میوه های کاکتوس به عنوان منبع مهم تغذیه و نیز تولید بیوسوخت استفاده کرد.

بر اساس مطالعه جدیدی که در دانشگاه نوادا انجام شده است گفته می شود کاکتوس ها به دلیل مقاومت بالایی که به کمبود آب دارند می توانند در جاهایی که مناسب رشد این گیاهان است به عنوان منبع غذایی و منبع تامین بیوسوخت مورد استفاده قرار گیرند.

مدل های تغییرات اقلیم حکایت از آن دارد که روندهای طولانی مدت خشکسالی در دنیا پرتکرار خواهند بود. در این روندها دما افزایش می یابد و دسترسی به آب سخت تر می شود.

بسیاری از گیاهان نظیر برنج، ذرت و حبوبات در چنینی شرایطی امکان رشد نخواهند داشت.

محققان می گویند با شرایط فعلی تغییرات اقلیم مناطق خشک خشکتر خواهند شد. و ما شاهد خشکسالی ها بیشتر و در نتیجه از بین رفتن گیاهان خواهیم بود.

حالا محققان دانشگاه نوادا نتایج تحقیقی ۵ ساله را منتشر کردند که بر اساس آن دانه های کاکتوس به عنوان منبعی برای تولید بیوسوخت ها و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی استفاده شده است.

در این تحقیق با صرفه جویی ۸۰ درصدی در مصرف آب نسبت به رشد گیاهان متداول، توانستند هم یک منبع غذایی تولید کنند و هم منبعی برای بیوسوخت ها.

آنها می گویند ذرت و شکر گیاهانی هستند که عمده ترین منبع تولید بیوانرژی هستند اما مقدار آب لازم برای پرورش آنها شش برابر بیشتر از آبی که کاکتوس نیاز دارد.

از طرفی حتی این گیاهان می توانند به عنوان منبعی برای جذب کربن هم تلقی شوند و دی اکسید کربن را از اتمسفر جذب کنند.

تقریبا نزدیک به ۴۲ درصد از خشکی های جهان مناطقی هستند که خشک یا نیمه خشک تلقی می شوند. و پتانسیل بالایی برای کشت کاکتوس برای جذب کربن دارند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا