محیط زیست

نشست بین‌المللی هم‌اندیشی مشکلات محیط زیست ایران در یزد برگزار شد

نشست بین‌المللی هم‌اندیشی مشکلات محیط زیست ایران با تاکید بر پیشگیری از آلودگی آب و هوا به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد به نقل از دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی این دانشگاه، این نشست در پی همکاری و برنامه‌ریزی چند ماهه گذشته این دانشگاه با مرکز اقتصادهای در حال توسعه کشور ژاپن (IDE-JETRO) و بخش علمی سفارت ایران در ژاپن با حضور ۷۰ نفر از کشورهای ایران، ژاپن و فنلاند برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای این نشست، دکتر هیتوشی سوزوکی از مرکز اقتصادهای در حال پیشرفته کشور ژاپن (IDE-JETRO) و دکتر فرهاد نژادکورکی مشاور رئیس دانشگاه یزد در امور همکاری‌های علمی و بین‌المللی ساختار وبینار و متخصصان شرکت کننده را معرفی کردند. 

در ادامه، پیام دکتر سعید سیدآقا بنی‌هاشمی، وابسته علمی سفارت ایران در ژاپن در خصوص سابقه تاریخی و همکاری‌های یک قرن اخیر دو کشور قرائت شد.

این نشست بین‌المللی در قالب ساختار دو جلسه‌ای تخصصی آب و هوا به صورت جداگانه با عناوین “آب و تغییر اقلیم” و “هوا و تغییر اقلیم” برگزار شد. 

درنشست “آب و تغییر اقلیم” سه مقاله تخصصی ارائه شد و دکتر آتسوشی هیسامیچی از آژانس همکاری‌های علمی بین‌المللی ژاپن (JICA) در مورد نقش و اهمیت جنگل کاری در بالادست رودخانه کارون سخنرانی کرد.

دکتر یوکا نیشی کاوا از مرکز اقتصادهای در حال توسعه کشور ژاپن (IDE-JETRO) تحقیقات خود را با عنوان سازگاری در برابر خشکسالی در پایین دست حوضه زاینده رود ارائه داد.

دکتر علی طالبی استاد دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد و رئیس انجمن علمی آبخیزداری ایران، به ارائه تحقیقات خود در خصوص کنترل سیلاب در حوضه‌های کارون و زاینده رود پرداخت. 
در پایان این جلسه، بحث و تبادل نظر از سوی محققان و شرکت‌کنندگان صورت گرفت.  

 در نشست دوم با موضوع “هوا و تغییر اقلیم” نیز سه مقاله تخصصی ارائه شد و با سخنرانی پروفسور حجیمی آکیموتو، استاد موسسه تحقیقات ملی محیط زیست ژاپن(NIES) در خصوص آلودگی هوا در مقیاس جهانی و نیز ارتباط آن با تغییر اقلیم، ارائه مقالات تخصصی با عناوین “تغییر اقلیم و راه‌های مبارزه با اثرات منفی تغییر اقلیم در ایران” از سوی دکتر علیرضا مساح بوانی و “بررسی آلودگی هوای منابع متحرک در شهر کرج” از سوی دکتر مظاهر معین‌الدینی از دانشگاه تهران و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان ادامه یافت.

در نشست پایانی ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده و اعلام برنامه‌های آینده، شرکت‌کنندگان بر ادامه همکاری و برگزاری جلسات مشترک علمی در آینده تاکید کردند.

گزارش دیگری از این دانشگاه حاکیست انتشارات بین‌المللی وایلی کتاب دکتر امین الدین حاجی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با عنوان
 “Innovative and Emerging Technologies for Textile Dyeing and Finishing” مشتمل بر آخرین فناوریهای رنگرزی و تکمیل کالاهای نساجی را منتشر کرد.

به گزارش دریافتی از دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی این دانشگاه، انتشارات وایلی به عنوان یکی از معتبرترین ناشران بین-المللی، کتابی که را به همت دکتر امین الدین حاجی استادیار دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد و با همکاری محققانی از هند و چین با عنوان”Innovative and Emerging Technologies for Textile Dyeing and Finishing” نوشته شده، منتشر کرد.

در این کتاب آخرین فناوریها برای رنگرزی و تکمیل کالاهای نساجی معرفی و  مطالب آن برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی نساجی و صنعتگران این رشته مفید است.

موضوع حفظ محیط زیست به عنوان یکی از نگرانی‌های عمده در سطح جهان و صنایع نساجی که به دلیل مصرف انواع زیادی از رنگزاها، سطح فعال‌ها و مواد تکمیلی، یکی از آلاینده‌ترین صنایع به شمار می‌آید، اهمیت این کتاب را دوچندان کرده است.

براساس همین گزارش، تلاش‌های زیادی برای بهبود فرایندها و جایگزین کردن روش‌های سنتی با فناوری‌های نوین و دوستدار محیط زیست صورت گرفته که با بهره‌گیری از این کتاب می‌توان فناوری‌های نوینی را که منجر به حذف یا کاهش برخی آلاینده‌ها، افزایش راندمان فرایندها، کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود، به کار بست. 

دکتر امین الدین حاجی تاکنون بیش از ۶۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسانده و بیش از ۵۰ مقاله در کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی ارائه نموده است. وی در زمره دو درصد محققان برتر سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود و کتاب دیگری نیز با موضوع روش‌های نوین و پایدار در صنعت نساجی تالیف وی و گروه محققین همکار، در حال چاپ از سوی این ناشر است.

گزارش دریافتی از دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه می‌افزاید: انتشارات جان وایلی یک شرکت انتشاراتی فراگیر به‌ویژه در زمینه کتابهای تخصصی دانشگاه‌هاست که ناشر ژورنال‌های بسیار معتبری در زمینه‌های فناوری، مهندسی و علوم است. این بنگاه انتشاراتی در نیویورک، واینهایم، بریزبن، سنگاپور و تورنتو نمایندگی دارد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا