محیط زیست

الموت؛ نمایشگاهی پهناور از تنوع زیستی کشور

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: منطقه الموت قزوین به دلیل برخورداری از شرایط طبیعی و جغرافیایی خاص، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده و به منزله نمایشگاهی پهناور از داشته‌های تنوع زیستی کشور به حساب می‌آید.

مهران شنتیائی اظهار کرد: این منطقه با مساحت بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع با ۲ منطقه حفاظت شده و ۲ منطقه شکار تیراندازی ممنوع، دارای مراتع مناسب، زیستگاه‌های صخره‌ای و پوشش جنگلی است که از نظر تنوع حیات‌وحش و غنای ساختارهای طبیعی در استان و در کشور منحصر به فرد بوده و زیستگاهی مناسب برای انواع گونه‌های جانوری است.

بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، وی ادامه داد: ویژگی فیزیکی سطح زمین یا توپوگرافی، آب وهوا و منابع آبی باعث شده تا پوشش گیاهی منطقه از تنوع زیادی برخوردار شود و طیف وسیعی از جانوران و پرندگانی که اقلیم‌های متنوع را برای زندگی و زادو ولد ترجیح می‌دهند، در این منطقه زیست کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: گیاهان این منطقه شامل کما، ناس، زیره وحشی، زرشک، تمشک، ریواس، شیرین بیان، تلخ بیان، بومادران و گون است که در دامنه قلل این منطقه، چشم انداز با شکوهی ایجاد کرده‌اند و علاوه بر مناظر و شگفتی‌های تاریخی همچون قلعه‌های متعدد و مهم، دارای مناظرطبیعی و حیوانات وحشی و اهلی است.

شنتیائی اظهار کرد: درختان میوه چون فندق، گردو، گیلاس، آلبالو، سنجد، تاکستان‌ها، بید و تبریزی به همراه درختان چنار، زالزالک وحشی و جنگل‌های پراکنده اورس که بر فراز قله‌های شمالی منطقه خودنمایی می‌کند به همراه شالیزارهای حاشیه شاهرود حلقه‌ای سبز رنگ اطراف منطقه به وجود آورده‌اند.

وی گفت: این منطقه با داشتن چندین شکارگاه نظیر تله ویار، خارود وتله سفیدآب و ازگنین، ذخیره‌گاه انواع مختلفی از پستانداران وحشی چون پلنگ است به طوری که در سال‌های اخیر بیشترین مشاهدات پلنگ استان مربوط به این منطقه بوده و زیستگاه شناخته شده این جانور به حساب آمده و سیاه گوش، کل وبز، کفتار، خرس، خرگوش، گراز، گرگ، شغال، روباه، تشی و جوجه تیغی از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: گونه نادر هما، سارگپه، لیل، قرقی، دلیجه، سبزقبا، دارکوب و انواع کبک دری، معمولی، چیل، تیهو، باقرقره، فاخته، سهره، مرغ مگس‌خوار، قمری، خانواده گنجشک سانان، کلاغ، زاغی، جغد، سار، بلدرچین، یاکریم و پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نظیر آبچیلک، انواع مرغابی‌ها،غاز، حواصیل از جمله گونه‌های پرندگان این منطقه است که در فصل مهاجرت در کنار شاهرود مدت زمانی را صرف استراحت و تغذیه می‌کنند.

شنتیائی در پایان یادآور شد: خزندگان شامل انواع مارهای سمی وغیرسمی همچون افعی البرزی، افعی زنجانی، تیرمار و انواع مارمولک‌ها به همراه انواع دوزیستان، لاک پشت‌ها، خرچنگ‌ها در این منطقه وجود دارند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا