محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

عرضه سامانه دانش‌بنیان برای پایش مخاطرات طبیعی و زیست محیطی

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان سامانه‌ای در قالب نرم‌افزار و وب موبایل برای پایش مخاطرات زیست محیطی و سیل ارائه کردند که در حوزه‌های کشاورزی، پایش آلاینده‌های زیست محیطی و جنگلبانی کاربرد دارد.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از تولید این سامانه مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک (سنجش از دور و GIS)، در تلاش است تا شناسایی و پایش پدیده‌های طبیعی با سرعت و دقت بیشتری انجام شود و در اختیار کاربران قرار گیرد.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این محصول فناورانه، گفت: این سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای، محصول یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد تکامل یافته است.

وی افزود: در حال حاضر این سامانه در قالب نرم‌افزار وب و موبایل با امکانات ویژه آماده بهره‌برداری است. این سامانه با دریافت و پردازش تصاویر ماهواره‌ای از طریق فناوری سنجش از دور با روش‌هایی کاملا بومی، آشکارسازی پدیده‌ها را میسر کرده است.

به گفته منطقی، این محصول، با تبدیل داده‌های دریافتی از ماهواره‌ها به اطلاعات مکان‌محور، امکان ارائه خدمات از طریق یک پلتفرم GIS را برای کاربران دولتی، سازمان‌ها و عموم مردم فراهم می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: «شناسایی و گزارش مناطق با احتمال بروز سیلاب»، «شناسایی مناطق در معرض آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها»، «پهنه‌بندی مناطق محصور در سیلاب»، «برآورد خسارت سیلاب به زمین‌های کشاورزی» و «شناسایی نقاط آتش فعال کل کشور» از جمله مزایای استفاده از این محصول فناورانه است.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی همچنین گفت: «تخمین پتانسیل مواد معدنی سطحی در اکتشافات معادن»، «پایش آلاینده‌های هوا (آئروسل، متان، منوکسید کربن، فرمالدئید، نیتروژن دی‌اکسید، ازون و گوگرد دی‌اکسید)»، «کشاورزی دقیق (پایش سلامت گیاه و الگوی مصرف کود و آب)»، «پایش تالاب و منابع آبی»، «کنترل و نظارت بر جنگل‌ها و منابع طبیعی و شناسایی دقیق تغییر کاربری‌ها» و «شناسایی آلودگی‌های نفتی دریای خلیج فارس و خزر» از دیگر مزایای آن است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا