محیط زیست در صنعت و معدن

بیش از ۵۰ درصد آلودگی شهرهای کردستان ناشی از فعالیت خودروهاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بازدید از مراکز معاینه فنی خودور در سنندج گفت: نیمی از آلودگی هوای شهر های استان ناشی از فعالیت خودروهای فرسوده است.

فریبا رضائی امروز در بازدید از مراکز معاینه فنی خودرو در سنندج اظهار کرد: بخش اعظمی از آلایندگی‌های موجود ناشی از فعالیت خودروهای سبک و سنگین است که استانداردهای زیست محیطی در مصرف سوخت آنها رعایت نمی‌شود.

وی نقش مراکز معاینه فنی خودروها را در کاهش آلودگی مهم دانست و خاطرنشان کرد: انجام معاینه فنی اصولی خودروها در این مراکز و رعایت کامل استانداردهای زیست محیطی می تواند  نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای شهرها داشته باشد.

رضایی با بیان اینکه انجام بموقع معاینه فنی خودروها یکی از عوامل مهم در مدیریت منابع آلاینده هوا است تصریح کرد: بیش از۵۰  درصد آلودگی هوا در شهرهای استان توسط وسایط نقلیه و خودروها ایجاد می شود و به همین دلیل مدیریت این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: به مناسبت هفته هوای پاک، مراکز معاینه فنی خودروها در شهرستان های استان مانند قروه، سقز و بانه هرساله با اعمال تخفیف میانگین حدود ۲۰% تخفیف هزینه ی معاینه فنی خودروها به منظور تشویق و ترغیب عموم مردم برای انجام معاینه فنی خودروها فعالیت داشتند و با تهیه بنر و اقلام تبلیغاتی روزملی و هفته هوای پاک را ارج نهادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه ۲۷  مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در استان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به متصل بودن تمامی مراکز به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) نتایج حاصل از تست خودروها رصد شده و در صورت عدم وجود مشکل برای خودروها،  گواهینامه ی معاینه فنی صادر می‌شود.

وی در پایان با اعلام به اینکه بر اساس قانون هوای پاک، خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول پرداخت جریمه هستند، یادآور شد: در بازدید امروز موضوع تست آلایندگی خودروها و سنجش گازهای خروجی در مراکز معاینه فنی مورد پایش به صورت عملی و بررسی قرار گرفت./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا