محیط زیست در صنعت و معدن

بنزین و خودرو تنها عامل آلودگی هوا نیستند!

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در کنار پدیده وارونگی هوا، منابع ثابت یعنی نیروگاه‌ها به دلیل استفاده از مازوت و همچنین موتورخانه‌ها را عامل تشدید آلودگی هوا در زمستان عنوان کرد و از تدوین پیش نویس استاندارد یورو ۵ بنزین خبر داد و گفت که گازوئیل هنوز مطابق استاندارد نیست.

وحید مرندی مقدم در نشستی خبری با بیان اینکه در حال حاضر بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو ۴ است، گفت: پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ تهیه و تدوین شده و در آینده نزدیک استاندارد بنزین کشور به یورو ۵ ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هنوز گازوئیل تولیدی کشور مطابق استاندارد ملی نیست، تصریح کرد: در قانون هوای پاک تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوئیل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد و ماده ۱۸ این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان قرار داده است که البته با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین نداریم.

مرندی مقدم با اشاره به پایان مهلت وزارت نفت برای استاندارد گازوئیل و مازوت، گفت: در حال نمونه گیری برای مشخص کردن استاندارد آلایندگی محصولات هستیم.

وی در درباره استاندارد خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا، نیز گفت: مدارک مربوط به دو خودروی شاهین و تارا در دست بررسی است و با توجه به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه توسط خودروهای دیگر این خودروسازان، به احتمال زیاد این دو خودرو به روز، استانداردهای یاد شده را پاس خواهند کرد.

اذعان مسئولان به مصرف مازوت!

این مقام مسئول در ادامه یکی از دلایل تشدید آلودگی هوا در زمستان را منابع ثابت آلودگی در کنار وارونگی هوا عنوان کرد و گفت: فقط خودرو و بنزین عامل آلودگی هوا نیستند، بلکه در زمستان منابع ثابت شامل نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و منازل به منابع متحرک مثل خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده اضافه می‌شوند. همچنین برخی از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود گاز در فصل زمستان ناچار به استفاده از مازوت می‌شوند که حجم آلودگی آن با خودرو قابل قیاس نیست./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا