محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

پیشگامان سبز: اختراعاتی که از محیط‌ زیست حفاظت می‌کنند

زمین فوتبالی که با بازی فوتبال روشن می شود، آسفالتی که پلاستیکی است، صفحات خورشیدی به ضخامت یک ورق کاغذ و دیگر ابتکاراتی که برای رساندن برق به محروم ترین مناطق دنیا استفاده می شود.

برق نماد توسعه است و دنیای بدون برق دنیایی توسعه نیافته و محکوم به فنا است. اما تولید برق خود به آسیب رساندن به همین کره خاکی منجر می شود. به خصوص استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق یعنی آلودگی محیط زیست.

هستند مناطقی که به دلیل محرومیت امکان تولید برق از سوخت فسیلی را هم ندارند. در این مناطق چه باید کرد.

دنیای ما به سمت استفاده از تکنولوژی و اختراعات به روز برای تولید انرژی می رود. هستند کسانی که توانستند انرژی برق را به صورتی کاملا خلاقانه تولید کنند. یا برای حفاظت از محیط زیست از منابعی استفاده کنند که مخرب محیط زیست هستند.

در این مطلب چند نمونه از این ابتکارات را به نقل از دویچه وله می بینید.

بازیکنان فوتبالی که برق تولید می‌کنند

حرکت این بازیکنان فوتبال در نیجریه برق مورد نیاز پروژکتورهای کنار زمین را تامین می‌کند. زیر چمن این زمین فوتبال صفحات خاصی تعبیه شده‌ است که انرژی تولید شده از حرکت را به برق تبدیل می‌کند. یک شرکت بریتانیایی علاوه بر زمین فوتبال این ایده را در فرودگاه و فضاهای عمومی لندن نیز اجرا کرده است.

لباس‌های شیری

معمولا شما آن را در پخچال پیدا می‌کنید ولی در آلمان می‌توانید در کمد لباس هم آن را پیدا کنید. یک شرکت در آلمان از الیاف شیر لباس تهیه می‌کند. برای تهیه یک کیلوگرم الیاف از شیر به ۲ لیتر آب نیاز است در حالی که برای تهیه هر تی‌شرت پنبه‌ای ۲۷۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

صفحه‌های خورشیدی به نازکی یک کاغذ

تصور کنید که هر ساختمان بتواند انرژی سبز مورد نیاز خود را تامین کند. یک شرکت آلمانی امیدوار است بتواند با استفاده از صفحه‌های خورشیدی به این دیدگاه جامه عمل بپوشاند.

استفاده از دریا برای تولید برق در ژاپن

در اکثر سواحل ژاپن موج‌شکن‌های بتنی از ساحل در برابر موج‌ها حفاظت می‌کنند. یک مهندس ژاپنی می‌خواهد این توربین‌های آبی را جایگزین موج‌شکن‌ها کند تا علاوه بر محافظت از ساحل، برق نیز تولید کند.

بطری‌های تولید شده از شکر

روزانه صدها میلیون تکه‌ پلاستیکی در جهان رها می‌شود. یک شیمیدان هلندی بطری‌های سازگار با محیط ‌زیست تولید کرده که از شکر ساخته شده‌اند. این بطری‌ها کاملا قابل بازیافت هستند.

استفاده از پلاستیک در آسفالت خیابان‌ها

در آسفالت برخی خیابان‌ها در بریتانیا پلاستیک وجود دارد. بطری‌های پلاستیکی پس از خرد شدن در آسفالت قرارداده می‌شوند. در نتیجه جاده‌ها کمتر آسیب می‌بینند.

جابه‌جایی کانتینرها در دریا با انرژی باد

یک شرکت فرانسوی برای حمل و نقل سازگار با محیط ‌زیست در اقیانوس‌ها، دانش جدید استفاده از انرژی باد را با کشتی‌رانی سنتی تلفیق کرده است. چنین کشتی‌هایی دو سوم کمتر از کشتی‌هایی که سوخت مصرف می‌کنند گازکربنیک تولید می‌کنند.

کیوسک‌هایی  که برق خود را از طریق انرژی خورشیدی تولید می‌کنند

حدود دو سوم جمعیت مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به برق دسترسی ندارند. یک استارت‌آپ آلمانی کیوسک‌هایی را تولید کرده که برق خود را از طریق انرژی خورشیدی تولید می‌کنند. در این کیوسک‌ها مردم می‌توانند مواد غذایی خریداری کنند، موبایل‌های خود را شارژ کنند یا وارد اینترنت شوند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا