محیط زیست در صنعت و معدن

بلایی که پتروشیمی ایلام بر سر هوا آورده است

انتشار گاز ال پی جی صنایع آلاینده همچون پتروشیمی، این روزها هوای برخی مناطق ایلام را آلوده کرده تا انجا که محیط زیست به انها اخطار داده و اعلام کرده که انتشار این گازها برای سلامتی مردم مناطق ساکن در اطراف این صنعت خطرناک است و در صورت وقوع پدیده اینورژن می تواند به بحران تبدیل شود و از ان سو مدیرعامل پتروشیمی ایلام که این روزها دست تنها و در شرایط تحریم در حال راه اندازی این واحد است گفته که می داند مقصر در ایجاد آلودگی هواست اما قول داده که هر روز وضعیت را بهبود ببخشد.

در همین زمینه ابدالی، مدیر کل محیط زیست ایلام درباره جزییات این مساله گفت: پتروشیمی، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان، چندین سنگ شکن و کارخانه آسفالت ایلام آلاینده اند و در این میان پتروشیمی، پالایشگاه و کارخانه سیمان عمده آلودگی هوا را در استان ایجاد می کنند.

وی با تصریح بر اینکه پتروشیمی ایلام در مرحله راه اندازی قرار دارد، ادامه داد: این واحد تولیدی به دلیل نبود لایسنسور در شرایط تحریم مجبور به ادامه کار به صورت مستقل شده که همین امر آنها را در نصب فیلتراسیون دچار مشکل کرده است و در نتیجه گازهای ال پی جی در هوا منتشر می شود که برای سلامتی انسان خطرناک است؛ قرار است با راه اندازی مجتمع الفین پتروشیمی، گازهایی که هم اینک سوزانده می شوند در فرایند تولید محصول به ارزش افزوده تبدیل شود.

ابدالی با بیان اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوا در استان تشکیل شده و به نمایندگان صنایع آلاینده تذکرات لازم داده شده است، خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه که ۲۱ دی ماه تشکیل شد به پتروشیمی ایلام تذکرات لازم داده شد و آنها هم قول دادند تا پایان سال هر روز وضعیتشان را بهبود ببخشد و آلودگی را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان نیز موظف به تغییر و نوسازی فیلتراسیون است، ادامه داد: آلودگی کارخانه سیمان از نوع ذرات است و آلودگی پتروشیمی ها به دلیل انتشار گاز در هواست. از آنجا که این الودگی ها در مراکز جمعیتی منتشر نمی شوند هنوز آلودگی هوا در این استان به شرایط اضطرار نرسیده و تلاش ما هم بر این است که جلوی بحران آلودگی را بگیریم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه اینورژن در استان ایلام اتفاق نیفتد و آلودگی هوا به شرایط بحرانی نرسد، تصریح کرد: همین حالت اکنون را هم قبول نداریم و برای همین اخطارهای لازم به صنایع آلاینده داده شده است.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام، یکشنبه ۲۱ دی ماه در نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا که در فرمانداری چوار برگزار شد، گفته دود ناشی از سوختن گاز اتیلن پتروشیمی ایلام مقطعی است و به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

آرش خزایی با بیان اینکه دغدغه پرسنل پتروشیمی ایلام حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی است، افزود: کارکنان و خانواده‌های کارکنان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و مدیران پتروشیمی حتی یک لحظه از محیط‌زیست غافل نبوده‌اند.

وی ادامه داد: فلرینگ پتروشیمی ایلام به تدریج روند کاهشی را شاهد خواهد بود و با نرمال‌سازی و تثبیت شرایط راه‌اندازی الفین، تا پایان سال فلرینگ به اتمام خواهد رسید.  هم‌چنین ایستگاه سنجش آلاینده‌های زیست‌محیطی از طریق پتروشیمی خریداری و پس از جانمایی توسط شهرداری چوار نصب خواهد شد.

خزایی با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده پساب ضلع غربی پتروشیمی ایلام حذف خواهد شد افزود: تصفیه‌خانه ZLE با برترین تکنولوژی روز دنیا خریداری و ظرف یک سال آینده راه‌اندازی خواهد شد و با اجرای این طرح خروجی پساب تصفیه‌خانه پتروشیمی ایلام به صفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: آلودگی صوتی مطرح شده در زمان پیش‌ راه‌اندازی و راه‌اندازی الفین مقطعی بود و به صورت کامل برطرف شده است.

خزایی، بدعهدی لایسنسور و وندور در عدم سرویس‌دهی به پروژه الفین ایلام را در شرایط تحریم ناجوانمردانه عنوان کرده است.((Vendor‎) در زنجیره تأمین، به شرکت بازرگانی معتبر اطلاق می‌شود که تأمین‌کننده کالا یا خدمات است و لایسنسور هم به گروهی گفته می شود که پروانه و مجوز( License ) برای نصب و راه اندازی واحدی در یک کارخانه را می دهند)

پروژه الفین سیزدهم در چهارم دی ماه ۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و در این واحد علاوه بر اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع تولید شده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا