محیط زیست

ساخت کاتالیست جدید تبدیل زائدات پلاستیک به مواد ارزشمند در دمای پایین

محققان برای اولین توانستند با استفاده از یک کاتالیست جدید، پلاستیک های موجود در هر ماده ای از کیسه های خرید و پلاستیک های بسته بندی تا اسباب بازی و وسایل الکترونیک را به سوخت مایع و موم تبدیل کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از وب سایت دانشگاه اوزاکای ژاپن، پلاستیک‌ ها مواد ضروری زندگی ما هستند اما زباله های پلاستیکی امروزه تبدیل شده اند به معضل بزرگ بهداشتی در کره زمین.

محققان مرکز تحقیقاتی پلی‌سنتز در انستیتوی تحقیقات پیشرفته علوم و تکنولوژی طبیعی دانشگاه اوزاکا توانستند کاتالیستی بسازند که امیدها را برای حل مشکل پلاستیک ها بیشتر کرده است.

پلاستیک های پلی فینیل بیشترین نوع پلاستیک هایی هستند که در دنیا استفاده می شوند. اما کاتالیست ها به راحتی نمی توانند این نوع پلاستیک ها را به مواد اولیه آن تجزیه کنند. در حال حاضر فقط در دمای بالاتر از ۵۷۳ درجه کلوین تا ۱۱۷۳ درجه کلوین می توان این پلاستیک ها را تغییر داد. درحالی که آب در دمای ۳۷۳.۱۵ درجه کلوین به جوش می آید و دمای سطح خورشید برابر ۵۷۷۸ درجه کلوین است.

محققان برای حل این مشکل از کاتالیست های هتروژنوس استفاده کردند که در دمای کم هم فعال می شوند.

محققان با استفاده از روتنیم ruthenium، که یک نوع فلز است، و نیز دی‌اکسید سریم cerium dioxide، توانستند کاتالیستی تولید کنند که در ۴۷۳ درجه کلوین قادر به تغییر و تبدیل پلاستیک ها بود. هرچند همین درجه حرارت هم زیاد است اما میزان انرژی مصرفی برای آن بسیار کمتر از روش های قبلی است.

آنها با این روش توانستند با تغییر زباله های پلاستیکی تا ۹۲ درصد مواد مفید از این زباله ها به دست آورند. از این میزان ۷۷ درصد سوخت مایع و ۱۵ درصد موم بود./انرژی امروز

برای مطالعه مشروح گزارش به وب سایت دانشگاه اوزاکا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا