محیط زیست در صنعت و معدن

معادن؛ تهدیدی برای محیط‌زیست زنجان

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت جدید معدنی در داخل مناطق تحت مدیریت صادر نمی‌شود.

سعید محمدی ، با بیان اینکه معادن موجود در مناطق چهارگانه استان توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به هر منطقه و تمهیدات صورت گرفته، تخریب مربوطه اعم از برداشت باطله در زمان انفجار و آتش‌باری در محدود معادن انجام ‌می‌گیرد، این در حالی است که  تاثیرات حاصل از انفجارها در محدوده خارج از معادن نسبت به حوزه کاری آن معدن کمتر است.

وی با بیان اینکه استان زنجان یکی از مناطق معدن‌خیز کشور است، تصریح کرد: نباید از تهدیداتی که توسط معادن، محیط زیست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد غافل شد، این در حالی است که در داخل مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان (مناطق چهارگانه) تعداد معادن محدودی فعالیت می‌کنند که این معادن جزو معادن قدیمی استان به حساب می‌آید؛ از اینرو مطابق قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت جدید معدنی در داخل مناطق تحت مدیریت این سازمان صادر نشده و نخواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه معادن خارج از مناطق تحت مدیریت، طبق قانون معادن، از ادارات حفاظت محیط‌زیست مورد استعلام قرار نمی‌گیرد، افزود: در هر صورت معادن خارج از مناطق مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرند، به خصوص معادنی که حتی دارای عملیات فرآوری و خردایش (خرد شدن، ریز شدن) سنگ معدن را دارند و چنان‌چه ضوابط زیست‌محیطی در این معادن رعایت نشود طبق قانون با مالکان آن برخورد می‌شود، این در حالی است که برای تعداد محدودی از معادن پرونده قضایی تشکیل شده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در ادامه به اقدامات انجام گرفته با تخریب‌کنندگان مراتع اشاره کرد و گفت: در صورت مشاهده تخریب مراتع در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان، موضوع از طریق مراجع قضایی با تشکیل پرونده مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. در این خصوص، پرونده‌های متعددی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا