محیط زیست در صنعت و معدن

راهکار استفاده‌نکردن از “مازوت” در نیروگاه‌های کشور چیست؟

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم‌ترین راهکارهای استفاده‌نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها را تشریح کرد.

هر ساله با ورود به فصولِ سرد سال یعنی پاییز و زمستان و آغاز روند کاهش دما در کلانشهرها، از جمله تهران، این شهر با معضل آلودگی هوا بیش از پیش دست به گریبان می‌شود، در این میان یکی از کانون‌های بزرگ انتشار آلاینده در شهر تهران نیز نیروگاه‌ها هستند که در برخی مواقع با مصرف سوخت “مازوت” به ‌جای گاز باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شوند.

از طرف دیگر با توجه به قرارگیری در فصول سرد سال شاهد پدیده‌ای به نام “وارنگی هوا” نیز هستیم که بر شدت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، به‌خصوص شهر تهران می‌افزاید اما نکته قابل تأمل در این زمینه، سوخت نیروگاه‌هاست، زیرا با شدت گرفتن مصرف گازِ خانگی، نیروگاه‌‌ها نیز برای تأمین برق مورد نیاز، مجبور به استفاده از سوخت “مازوت” هستند که آثار مخرب و بلندمدتی برای هوای شهرها به دنبال دارد. 

حالا “سید مهدی میرزایی‌قمی؛ رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست”  با انتقاد از استفاده نیروگاه‌ها از سوخت آلاینده “مازوت” به‌خصوص در فصول سرد سال، اظهار کرد:  تأکید ما در سازمان محیط زیست این است که نیروگاه‌ها و صنایع سنگین اصلاً از سوخت مازوت استفاده نکنند.

وی افزود: گاهی اوقات کمبود سوخت و افت فشار گاز باعث می‌شود تا سوخت زیان‌آور مازوت در نیروگاه‌‌ها و کارخانه‌ها جایگزین گاز طبیعی شود البته نیروگاه‌ها نیز بعضاً ناچار به استفاده از این سوخت هستند زیرا تولید برق کشور نباید متوقف شود.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین یکی از مهم‌ترین راهکارهای استفاده نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ را، کاهش مصرف گاز در خانه‌ها دانست و گفت: مردم باید در فصولِ سرد سال نسبت به صرفه‌جویی در گاز طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند تا نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز مجبور به استفاده از سوخت‌‌های جایگزین از جمله مازوت نباشند.

میرزایی‌قمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای استفاده نکردن از سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها اظهار کرد: از اوایل مهر ماه امسال،  نشست‌هایی را با وزارت نیرو و شرکت گاز در زمینه یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از به‌کارگیری سوخت مازوت در نیروگاه‌ها داشته‌ایم که این جلسات همچنان ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۲۰ درصد از نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، افزود: ما در سازمان محیط زیست تلاش می‌کنیم تا این میزان روند کاهشی داشته باشد زیرا سوخت مازوت، سوختی سرطان‌زا و برای سلامتی انسان‌ها مضرّ است بنابراین باید روندی برای استفاده نکردن از سوخت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در پیش گرفته شود.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با پیدا کردن راهکارهایی، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، حتی‌الامکان در فصول سرد سال که شاهد وارونگی هوا و ساکن بودن آن هستیم، از سوخت مازوت استفاده نکنند اما همچنان بهترین راهکار صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی از سوی مردم است./منبع : خبرگزاری تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا