انرژی‌های پاک

سهم نیروگاه های تجدیدپذیر از تولید برق چقدر است؟

در سال های اخیر توجه به انرژی های تجدیدپذیر افزایش یافته تاجایی که میزان برق تولید شده از منابع انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق در آبان ماه به پنج میلیارد و ۵۶۸ میلیون کیلوات ساعت رسید.

 در حال حاضر ۸۲۴ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در ایران نصب شده و با توجه به سرعتی که در این سال‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌ایم، می‌توانیم بگوییم که روند چندان کند نبوده و توانسته‌ایم طی چند سال اخیر حمایت‌های تشویقی برای سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی انجام دهیم به طور مثال برق ۸۰ تا ۱۰۰ تومانی را هر کیلووات ۱۰۴۰ تومان خریداری شده است تا مردم تشویق به سرمایه‌ گذاری در این بخش شوند.

آن طور که مسوولان اعلام کردند  در سال ۱۳۹۹ نیز ۳۲۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد و به این ترتیب از مرز ۱۰۰۰ مگاوات عبور خواهیم کرد. ساتکین  -معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر درباره تحقق توسعه تجدیدپذیرها به ۵۰۰۰ مگاوات به ایسنا گفت: رسیدن به این عدد به سرعت قابل تحقق نیست اما این‌که در عرض یک سال، صدها مگاوات وارد مدار می‌شود، با توجه به شرایط تحریم یک کار قابل توجه است. علاوه بر این در حال حاضر ۸۸۰ مگاوات پروژه نیز برای احداث وارد شده است که از این میزان بین ۳۲۰ تا ۴۰۰ مگاوات تا پایان سال ۱۳۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ و مابقی نیز تا نهایتا ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

امسال؛ نخستین گام صادرات برق از تجدیدپذیرها برداشته می‌شود

وی درباره آخرین وضعیت صادرات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد که تا این لحظه حتی یک مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر صادر نشده است اما در سال جاری اولین گام صادرات برق از طریق تجدیدپذیرها برداشته خواهد شد. وزیر نیرو اجازه صادرات برق تجدیدپذیرها را صادر کرده است تا برای سرمایه‌گذاران این بخش تشویق محسوب شود، اما معتقدم که باید اختیار صادرات در دست توانیر باشد، چرا که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رود که بتوان به توانیر به عنوان یک منبع مطمئن برق حساب کرد.

گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران که به تازگی  در باره وضعیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان آبان ماه منتشر شده است نیز نشان می‌دهد که میزان برق تولید شده از منابع انرژی های تجدید پذیرو بهره وری برق در آبان ماه به پنج میلیارد و ۵۶۸ میلیون کیلوات ساعت رسید.

همچنین این نوع انرژی توانسته از مصرف ۱۲۲۵ میلیون  لیتر آب صرفه جویی کند و  مانع از انتشار سه میلیون و ۷۵۶ هزارتن گاز گلخانه‌ای شود. علاوه بر این استفاده از انرژی های تجدید پذیر در آبان ماه توانسته صرفه جویی معادل ۱۵۸۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به همراه داشته باشد.

استفاده از انرژی های تجدید پذیر همچنین مانع از انتشار آلاینده های محلی به میزان ۲۳.۶ هزارتن شده است و سهم نیروگاه های انواع انرژی های تجدیدپذیر در آبان ماه امسال به عدد۸۴۴.۵۹ مگاوات رسید.

در این بین سهم نیروگاه های بادی ۳۰۳.۱۸ مگاوات، سهم نیروگاه های خورشیدی ۴۱۱.۶۰ مگاوات، سهم نیروگاه زیست توده ۱۰.۵۶ مگاوات، سهم نیروگاه برق آبی کوچک ۱۰۵.۶۵ مگاوات، سهم بازیافت تلفات های حرارتی ۱۳.۶ مگاوات بوده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا