محیط زیست

بحران خزر: کاهش سطح آب دریای خزر تهدیدی علیه تنوع زیستی، اقتصاد و ثبات منطقه

بحران خزر در منطقه ای رخ خواهد داد که همین حالا هم با مشکلات سیاسی بسیاری بین آذربایجان، ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان دست به گریبان است. و این کشورها مجبور خواهند شد توافق های تازه ای برای مرزهای جدید دریایی در خزر داشته باشند.

به گزارش «انرژی امروز» محققان آلمانی و هلندی به این نتیجه رسیده اند که سطح آب دریای خزر ۹ تا ۱۸ متر کاهش خواهد یافت. معمولا کشورهای ساحلی از افزایش سطح آب دریاها نگران هستند اما کشورهای اطراف دریای خزر با جمعیتی یک صد میلیون نفری با مشکلی کاملا متفاوت دست به گریبان هستند: کاهش شدید سطح آب دریای خزر.

دانشمندان می گویند بزرگ ترین دریاچه کره زمین هر سال کوچکتر می شود. از دهه ۹۰ سطح آب دریاچه سالانه چند سانتی متر کاهش داشت. اما آنطور که دانشمندان پیش بینی کرده اند در دهه های آتی این کاهش سطح آب دریاچه روندی رو به رشد خواهد داشت.

در تحقیقی که به طور مشترک توسط محققان دانشگاه های آلمان و هلند صورت گرفته است در بهترین سناریو، میزان کاهش سطح آب دریای خزر کمتر از ۹ متر نخواهد بود و در بدترین حالت این کاهش سطح آب به کمتر از ۱۸ متر رضایت نخواهد داد و دریای خزر بیش از یک سوم از مساحت خود را از دست خواهد داد.

در ژورنال Communications Earth & Environment سه دانشمندان خواستار اقدامی فوری برای این مشکل محیط زیستی شده اند.

افزایش تبخیر و کاهش یخ دریا در زمستان به کاهش سطح آب کمک خواهد کرد. همین امر اکوسیستم منحصر به فرد این دریا را تحت تاثیر قرار خواهد دارد، مهاجرت پرندگان، تولید ماهیان خاویاری و بیماری سیل های دریایی بخشی از این مشکلات است که بر زندگی میلیون ها سکنه اطراف این دریا و یا رودخانه های منتهی به آن تاثیر شومی خواهد گذاشت.

این مشکلات در منطقه ای رخ خواهد داد که همین حالا هم با مشکلات سیاسی بسیاری بین آذربایجان، ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان دست به گریبان است. و این کشورها مجبور خواهند شد توافق های تازه ای برای مرزهای جدید دریایی در خزر داشته باشند.

دانشمندان می گویند کشورهای اطراف این دریاچه با همراهی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، باید اقدامات هماهنگی برای کاهش این مشکلات در دستور کار خود قرار دهند.

آنها معتقدند کاهش سطح آب دریاها به دلیل تغییرات اقلیم به اندازه افزایش سطح آب دریاها فاجعه بار خواهد بود./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا