محیط زیست در صنعت و معدن

آغاز مازوت‌سوزی زمستانه در نیروگاه‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار اختصاص سهمیه گاز به نیروگاه رامین خوزستان شد و گفت: طبق دستورالعمل سازمانی در سراسر کشور، نیروگاه‌های حرارتی از جمله چهار نیروگاه خوزستان مجاز به استفاده از مازوت به مدت محدود شده‌اند.

محمدجواد اشرفی بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود سوخت گاز مورد نیاز آنها و به منظور جلوگیری از اختلال در شبکه برق‌رسانی کشور، همچنین به دلیل شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته است.

وی با اشاره به دستورالعمل سازمانی برای نیروگاه‌های تمام استان‌های کشور، افزود: نیروگاه‌ها در فصل سرد و یک بازه زمانی محدود، مجاز به استفاده از سوخت مازوت شده‌اند که مدت زمان آن در جلسه کارگروه آلودگی هوا و شورای تامین استان مشخص می‌شود.

اشرفی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی نیروگاه رامین به مراکز مسکونی (شهرستان باوی و اهواز) و بار آلودگی در این استان درخواست ما این بوده که سهمیه گاز برای نیروگاه رامین تامین شود و وزارت نیرو در این زمینه تجدیدنظر کند.

به گفته وی، با اجرای این دستورالعمل چهار نیروگاه خوزستان می‌توانند مازوت مصرف کنند.

وی ادامه داد: تاکنون هیچکدام از نیروگاه‌هایخوزستان درخواست استفاده از سوخت مازوت را نداده‌اند اما مقرر شده این موضوع در کارگروه استانی آلودگی هوا بررسی ‌شود.

اشرفی افزود: معتقدیم این مصوبه حداقل در خوزستان نباید اجرا شود زیرا هم اکنون این استان دارد سهم آلودگی خود را می‌دهد.

وی ادامه داد: خوزستان هم اکنون زیرتاثیر آلودگی مشعل‌ها و فلرهای نفتی است و نباید این بار آلودگی نیز به خوزستان تحمیل شود؛ کاهش مصرف گاز باید از طریق استان‌هایی که درگیر آلودگی نفتی نیستند جبران شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره پیگیری قضایی مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین، گفت: با توجه به این دستورالعمل سازمانی، امسال پیگیری قضایی انجام نشده است.

وی افزود: با این شرایط که پیش آمده نگرانی از بابت ملزم شدن کارخانه‌های سیمان به استفاده از سوخت مازوت وجود دارد.

اشرفی با اشاره به وجود سه کارخانه سیمان در خوزستان اضافه کرد: پارسال کارخانه سیمان بهبهان حاضر نشد از مازوت استفاده کند ولی سیمان خوزستان و رامهرمز با قطع شدن سهمیه گاز ناچار شدند از مازوت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای اخیر دوباره بحث استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را به میان آورده است. طبق گزارش فعالان محیط زیست، نیروگاه رامین در روزهای اخیر، استفاده از مازوت را آغاز کرده است. این نیروگاه با وجود ممنوعیت استفاده از مازوت هر سال به دلیل اختصاص نیافتن سهمیه گاز، به مازوت‌سوزی اقدام می‌کند. اداره کل محیط زیست خوزستان به دلیل آلودگی هوا، چندین نوبت برای این نیروگاه تشکیل پرونده داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دی پارسال، نیروگاه رامین را یکی از عوامل آلودگی هوای اهواز دانسته و از ارجاع پرونده این نیروگاه به دلیل استفاده از سوخت مازوت و آلودگی به مراجع قضایی خبر داده بود.

این پرونده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، شهدای بهبهان و افق ماهشهر در خوزستان با محدودیت مصرف گاز روبه رو هستند و در زمستان از مازوت استفاده می‌کنند.

نیروگاه رامین از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های حرارتی کشور، در شمال اهواز و در شهرستان باوی قرار دارد که در طرح جامع آلودگی هوای شهر اهواز به عنوان یکی از عوامل آلاینده هوای این شهر معرفی شده است.

کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه رادیویی از صادر نشدن مازوت مازاد تولیدی به دلیل تحریم‌ها ابراز تاسف کرد./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا