محیط زیست

کشورهای جهان برای مقابله با آلودگی هوا چه کردند؟

کشورهای جهان با اجرای پروژه‌های جدید توانسته‌اند تعداد روزهایی که هوا آلوده است کاهش دهند.

به گزارش  ایمنا، آلودگی هوا نه تنها برای سلامتی انسان‌ها مضر است، برای محیط زیست نیز خطرات زیادی دارد. دلایل اصلی آلودگی هوا، وارد شدن ذرات جامد و مایع به جو است. ذرات جامد شامل دوده، گرد و غبار و گازهایی مانند دی اکسید نیتروژن، ازون، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن است. در ادامه چندین پروژه جهانی برای پایان دادن به آلودگی هوا در کشورهای جهان را بررسی می‌کنیم:

افزایش آگاهی مردم

یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با آلودگی هوا، آموزش دادن به مردم در مورد اهمیت هوای تمیز، مشکلات آلودگی هوا و مطلع شدن از کیفیت هوای محل زندگی است. Friends of the Earth یک مؤسسه خیریه زیست محیطی در انگلستان است که کیت‌های آزمایشی در اختیار شهروندان قرار داده است تا بتوانند در مورد کیفیت هوای مناطق خود اطلاعات بیشتری کسب کنند. این کیت‌ها شامل یک لوله کنترل کننده کیفیت هوا بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. بنابراین شهرواندان می‌توانند به اطلاعات درستی در مورد هوایی که تنفس می‌کنند دسترسی پیدا کنند.

ایجاد جنگل‌های شهری

با توجه به اینکه مناطق صنعتی بسیاری در کشور چین وجود دارد، مردم آن از آلودگی شدید هوا در این کشور رنج می‌برند. خوشبختانه چین طی چند سال گذشته ابتکارات زیادی برای کنترل آلودگی هوا به کار برده است. یکی از آن‌ها ایجاد جنگل‌های شهری در استان جیانگسو بوده است. تخمین زده شده است که این جنگل قادر است ۲۵ تن دی اکسید کربن جذب کند و برای اینکه کیفیت هوا را سه هزار برابر بهتر از وضعیت کنونی کند به میزان کافی اکسیژن تولید می‌کند. این جنگل شهری که در سال ۲۰۱۸ تکمیل شد دارای بیش از سه هزار گونه گیاهی مختلف است.

تولید جوهر از آلودگی هوا

بعضی از کشورهای جهان دنبال استفاده خلاقانه از آلاینده‌های هوا برای مقابله با آلودگی هوا هستند، یکی از این پروژه‌ها AIR-INK نام دارد که در آن با استفاده از کربن موجود در هوا، جوهر تولید می‌شود. بر اساس این پروژه مردم باید دستگاهی به نام KAALINK را به لوله اگزوز خودرو خود متصل کنند، در این صورت هر ۴۵ دقیقه رانندگی، باعث تولید ۳۰ میلی لیتر جوهر می‌شود. آلاینده‌های جمع آوری شده حین رانندگی در آزمایشگاه، خالص‌سازی و به جوهر قابل استفاده تبدیل می‌شود.

تبدیل دود به جواهرات

محققان هلندی برجی به نام Smog Free ایجاد کرده‌اند که مه دود را از قسمت بالا جذب می‌کند و سپس هوای تصفیه شده را از طریق دریچه‌هایی که در ۶ ضلع آن قرار دارد آزاد می‌کند. این برج قادر است بیش از ۳۰ هزار مترمکعب هوا را در یک ساعت تصفیه کند. تصفیه کننده‌های موجود در این برج نه تنها هوا را تمیز می‌کند، بلکه جواهرات ظریف نیز تولید می‌کند. می‌توان با فشرده سازی ذرات کربنی که این برج جمع آوری می‌کند، سنگ‌های کوچک قیمتی برای استفاده در نگین حلقه‌ها، دستبندها و سرآستین‌ها تولید کرد. این برج در سال ۲۰۱۵ در شهر روتردام ساخته شد و پس از آن در شهرهای دیگر دنیا نیز طرح آن استفاده شد.

تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

استفاده از خودروی شخصی به عنوان یکی از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. به همین دلیل کشور آلمان قصد دارد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را برای مردم رایگان کند. در این صورت مردم کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند و میزان آلودگی هوا کاهش می‌یابد. نتایج یک نظر سنجی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که دو سوم مردم با عملی کردن این ایده موافق هستند.

تصفیه کردن هوا توسط یک آسمانخراش

محققان چینی در ژانویه سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفتند بزرگ‌ترین سیستم تصفیه کننده هوا را در دنیا تولید کنند که ارتفاع ساختمان آن تقریباً ۱۰۰ متر است و می‌تواند به بهبود کیفیت هوا تا شعاع ۱۰ کیلومتر کمک کند. ساختن این برج تنها قسمتی از تلاش‌های زیاد چین برای مبارزه با آلودگی هوا است./منبع ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا