محیط زیست در صنعت و معدن

فاجعه‌ای بدتر از اکسون والدز در انتظار دریای سرخ

دانشمندان از احتمال نشت بزرگ نفت در دریای سرخ خبر دادند. آنها می گویند خطر نفتکش رها شده در این منطقه چهار بار شدیدتر از نشت نفت اکسون والدز است.

به گزارش «انرژی امروز» مطالعات جدید از ضرورت اقدام عملی برای خارج کردن نفت از رها شده در حال تجزیه در دریای سیاه خبر می دهد. گفته می شود این نفتکش حاوی یک میلیون بشکه نفت است. این میزان نفت چهار برابر بیشتر از نفتی است که در جریان نشت نفت اکسون والدز در سال ۱۹۸۹ به یک فاجعه زیست محیطی ختم شد.

مقاله ای در ژورنال Frontiers in Marine Science توسط تیمی از دانشمندان مدرسه دریایی و علوم اتمسفری دانشگاه استونی بروک با عنوان «پنجره فرصتی که برای حفظ اکوسیستم دریایی منحصربه‌فرد بسته می‌شود» به چاپ رسیده است. این مقاله بعد از گزارش ۲۴ نوامبر نیویورک تایمز چاپ شده است. در این گزارش گفته شده بود که حوثی های یمن به سازمان ملل اجازه داده اند تا در آینده ای نزدیک این نفتکش را تعمیر کنند.

دکتر کلینهوس از نویسندگان این مقاله می گوید که زمان برای جلوگیری از رخ داد یک فاجعه به‌القوه در حال سپری شدن است. فاجعه ای که حیات میلیون ها نفر از مردم کشورهای اطراف دریای سیاه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اگر نشت نفت از این نفتکش رخ دهد، جریان های دریایی این نفت را به اقیانوس خواهند کشاند و یک فاجعه زیست محیطی در خلیج عقبه و دریای سرخ رخ خواهد داد.

دکتر کلینهوس مخصوصا از صخره های مرجانی دریای سرخ می گوید که بسیار منحصر به فرد هستند. او دلیل منحصر به فرد بودن این صخره های مرجانی را قابلیت حیات آنها در ابهای گرم تر ذکر می کند. این دما برای زندگی بسیاری از مرجان ها بسیار زیاد است.

از سویی ماهیانی که در صخره های مرجانی دریای سرخ در نزدیکی سواحل یمن زندگی می کنند به عنوان غذای اصلی مردم این منطقه شناخته شده اند و هر گونه خطر برای این ماهی ها به منزله از بین رفتن منبع غذایی مردم این منطقه است.

دانشمندان می گویند که در ماه مه ۲۰۲۰ آب دریا باعث ایجاد شکاف در بدنه این نفتکش شد و اخیرا لکه های نفت در اطراف این نفتکش دیده می شوند.

این نفتکش از سال ۲۰۱۵ در این منطقه رها شده است.

بر اساس مدل های کامپیوتری، اگر نشت نفت از این نفتکش در زمستان رخ دهد به دلیل جریان های دریایی زمستانی، پخش آن بیشتر صورت خواهد گرفت.

دانشمندان می گویند اگر نشت نفت در زمستان رخ دهد فاجعه ای که به بار خواهد آمد وسیع تر و بدتر است./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا