محیط زیست

آثار مثبت و منفی کرونا بر محیط زیست

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شد مقامات محلی، قرنطینه‌هایی سختگیرانه بر مردم اعمال کنند و از آن‌ها بخواهند تنها برای موارد ضروری از منزل بیرون بروند؛ کاهش تردد در کلانشهرها تاثیرات مستقیمی بر محیط زیست بر جای گذاشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش انتشار گازهای آلاینده در هوا اشاره کرد.

به گزارش  ایمنا، ظهور ویروس کرونا تقریباً هیچ جنبه‌ای از زندگی روزانه بشر را بدون تغییر نگذاشته است. از سلامت جسمی گرفته تا روانی، طراحی شهری، تردد، روابط اجتماعی، آموزش، خرید و فروش و هر آنچه که انسان در زندگی روزمره خود با آن در ارتباط بوده را متحول کرده است. آثار زیانبار بیماری کرونا بر اقتصاد دهه‌ها زمان نیاز دارد تا شاید به روال عادی برگردد و لطمه‌های جسمی و روانی که ممکن است هیچ‌گاه سلامت قبل را تجربه نکند. در این بین، محیط زیست نیز از تبعات کرونا در امان نمانده است اما چیزی که در اینجا نظر همه را به خود جلب خواهد کرد، اینکه بیماری کووید -۱۹ تقریباً تأثیراتی مثبت و منفی بر هوا و محیط بر جای گذاشته است.

پسماندهای جامد

شواهد حاکی است که در خانه ماندن مردم، خود جداسازی و فاصله اجتماعی منجر به افزایش بین ۱۲ تا ۲۵ درصدی پسماندهای جامد خانگی شده و افزایش چشمگیر (یعنی چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ برابر) ضایعات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را در پی داشته است. البته پسماندهای مربوط به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تابع قوانین خاصی دفع می‌شود به این صورت که حتماً باید در کیسه‌هایی به رنگ قرمز قرار گیرد و پس از پر شدن دو سوم ظرفیت کیسه یا بعد از ۴۸ ساعت، حتی اگر پسماندی در آن‌ها جمع نشده باشد با کیسه جدید تعویض شود.

اما پسماندهای خانگی بحران‌های زیادی به بار آورده است به خصوص در خانواده‌هایی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده است ضایعات خانگی خطرات زیادی برای محیط زیست به بار آورده است. اغلب مردم بدون در نظر گرفتن اصول استاندارد، زباله‌های خود را دفع می‌کنند  که در صورت ابتلا  به بیماری کووید -۱۹ همین دفع غیر محتاطانه مواد زائد می‌تواند باعث سرعت گرفتن هر چه بیشتر انتشار ویروس کرونا در میان مردم شود.

انتشار گازهای آلاینده در اتمسفر

کارخانه‌ها و بسیاری از مراکز تجاری، طی دوران قرنطینه‌ها برای مهار ویروس کرونا، فعالیت خود را به طور کامل متوقف کردند و پس از آن نیز، سرعت گرفتن انتشار بیماری و اعمال قانون فاصله اجتماعی باعث شد تعداد افراد کمتری در محل کار خود حضور پیدا کنند. کاهش فعالیت این مراکز از یک سو و به حداقل رسیدن تردد بین شهرها از سوی دیگر باعث شد انتشار گازهای آلاینده در بسیاری از شهرهای جهان به طور چشمگیری کاهش یابد و بسیاری از کلانشهرها دورانی را با آسمان آبی تجربه کنند.

به عنوان مثال، شهر سائوپائولو در برزیل، پس از اعمال محدودیت‌ها برای به حداقل رساندن انتشار ویروس کرونا، با کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای آلاینده تنها طی یک هفته مواجه شد. کشورهای اروپایی نیز شرایطی مشابه را تجربه کردند به طوری که کلانشهرهای بروکسل در بلژیک، پاریس فرانسه، مادرید در اسپانیا، میلان در ایتالیا و فرانکفورت آلمان نیز سطح انتشار گاز دی اکسید کربن در تاریخ بین پنجم تا بیست و پنجم ماه مارس با کل سال برابر بود.

مصرف برق و سوخت

طبق یافته‌های اپراتور ملی سیستم الکتریکی کشور پرتغال، مصرف الکتریسیته در شهرهای سراسر این کشور طی یک هفته به میزان ۳. ۲ درصد کاهش یافت که این مقدار تنها پس از گذشت سه روز به ۹. ۸ درصد رسید. این پیامدها باعث شد تولید برق آبی نیز کاهش یابد به طوری که سطح تولید نیروگاه‌ها در کشورهای جنوب شرقی و باختر میانه تنها به میزان ۷. ۴۸ درصد ظرفیت خود، الکتریسیته تولید کردند.

علاوه بر این، بار انرژی سیستم‌های الکتریکی بهم پیوسته در برزیل طی ماه آوریل با ۱. ۸ درصد کاهش روبرو شد و جایگاه‌های سوخت نیز از محدودیت‌های کرونایی در امان نماند. مثلاً، در سائوپائولوی برزیل، مصرف سوخت در نوزدهم مارس حدود ۳۹ درصد کمتر از مصرف آن در سال گذشته همین تاریخ بود و در گویانیا، از دیگر کلانشهرهای برزیل، کاهش مصرف سوخت در همان تاریخ به ۴۲ درصد رسید./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا