محیط زیست در صنعت و معدن

غول های نفتی آمریکا دنباله‌رو ناقص تعهدات اقلیمی اروپایی ها هستند

سرمایه گذاران غول های نفتی آمریکایی این شرکت ها را مجبور می کنند تا خط مشی های خود را تغییر دهند و در عمل به تعهدات اقلیمی خود با اروپایی ها همراه شوند. اما این فشارها چقدر بر شرکت های نفتی آمریکا موثر بوده است؟

به گزارش «انرژی امروز» تولید کنندگان بزرگ نفت ایالات متحده در تعیین اهداف اقلیمی برای کاهش انتشارات خود به دنبال رقبای اروپایی خود حرکت می کنند. فشار سرمایه گذاران بر این شرکت ها برای تغییر رویه هایشان بی تاثیر نبوده است.

یکی از این شرکت های نفتی آمریکایی، شرکت «منابع طبیعی پایونیر» (Pioneer Natural Resources) است که بزرگ ترین شرکت مستقل تولید کننده نفت در حوزه نفتی پرمیان است. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که از شدت انتشارات گازهای گلخانه ای خود خواهد کاست، یک چهارم تا انتهای دهه جاری میلادی.

بر همین اساس فایننشیال تایمز نوشته است که منابع طبیعی پایونیر در اقدامات خود دنباله رو شرکت های کونوکو فیلیپس و اوکسیدنتال پترولیوم شده است که گفته اند تا نیمه های این قرن به انتشارات صفر خواهند رسید، این دو شرکت پیشتاز اجرای اقدامات محیط زیستی در ایالات متحده هستند.

تولید کنندگان نفت ایالات متحده در عمل به تعهدات اقلیمی از همتایان اروپایی خود عقب مانده اند. اما اخیرا مشاهده شده است که فشار از سوی سرمایه گذاران بر این شرکت ها روند فعلی را تغییر داده و غول های آمریکایی هم به فکر افتاده اند از دنیا عقب نمانند.

یکی از مقامات اجرایی شرکت پایونیر می گوید: فکر می کنم برای سرمایه گذاران ما مهم است که شرکت به تمامی جنبه های ESG (حکمرانی محیط زیستی، اجتماعی و مشارکتی) توجه داشته باشد. بخش E از ESG می گوید که انتشارات افزایش یافته اند و ما باید تمرکز بیشتری بر این قسمت داشته باشیم.

شرکت های بزرگ اروپایی مثل رویال داچ شل، بیریتیش پترولیوم، انی، اکواینر، توتال و رپسول، همگی اهدافی بلندپروازانه برای انتشارات صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ درنظر گرفته اند.

چه اتفاقی افتاده است؟

تا همین چند وقت پیش فشار بر شرکت های آمریکایی بیشتر از سوی گروه های مذهبی، اجتماعی و صندوق های بازنشستگی بوده است.

اندرو لاگان، مدیر بخش نفت و گاز سرس (Ceres) که یک سازمان غیردولتی با اهداف اقلیمی است می گوید «حالا دیگر سرمایه گذاران عمده شرکت های نفت و گاز مثل استیت استریت (State Streets)، بلک‌ راک (Blackrocks) و ولینگتنز (Wellingtons) هم به جمع کسانی پیوسته اند که به دنبال تعهدات اقلیمی هستند. بنابراین من دارم می بینیم که تغییرات بسیار شگرفی در حال روی دادن است».

در ایالات متحده که تولید نفت و گاز شیل به ویژه با فلرینگ گاز، محیط زیست را آلوده می کند، شرکت ها با واقعیت های در حال تغییر سیاسی هم مواجه هستند.

در ایالات متحده دونالد ترامپ قوانین زیست محیطی صنایع را تسهیل کرده است و حالا جانشین‌اش جو بایدن، مدعی است که جلوی آلوده کنندگان محیط زیست را خواهد گرفت. شاید این ادعاها همراه باشد با قوانین سختگیرانه تر انتشارات.

بخش بزرگی از انتشارات بخش انرژی مربوط می شود به انتشارات احتراق سوخت های فسیلی و تولید بالادستی نفت و گاز. در ایالات متحده، این صنعت در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۳۳ میلیون تن دی اکسید کربن تولید کرد، و به گواه ریستاد انرژی، این میزان تولید انتشارات توسط صنایع نفت و گاز ایالات متحده از هر کشور دیگری بیشتر بوده است.

بر اساس همین آمار ریستاد انرژی، روسیه در مقام دوم تولید انتشارات فسیلی است آن هم با ۱۱۶ میلیون تن.

روش ها متفاوت است

روشی که تولید کنندگان نفت و گاز ایالات متحده برای کاهش انتشارات خود در پیش گرفته اند متفاوت از آن چیزی است که در رقبای اروپایی شان می بینیم.

فایننشیال تایمز در این مورد می نویسد: در اروپا، این شرکت ها به طور معمول انتشارات مرحله سوم، یعنی انتشاراتی را که محصولات تولیدی شرکت ها باعث و بانی آن هستند، در کنار انتشارات عملیات های خود هم مد نظر دارند. در نتیجه بسیاری از شرکت های اروپایی بیزینس مدل خود را تغییر می دهند تا سهم انرژی های تجدیدپذیر و تولید برق را در شرکت افزایش دهند.

در مقابل مثلا کونوکو، اولین شرکت آمریکایی که در اواخر اکتبر اعلام کرد قصد دارد به انتشارات صفر خالص برسد، اصلا انتشارات مرحله سوم را از اهداف خود حفظ کرده است، یعنی هسته اصلی تولید فسیلی ها در تجارت این شرکت ها به همان شکل اولیه باقی مانده و تغییری نکرده است.

اکسیدنتال هم می گوید که با جذب و ذخیره سازی کربن به خنثی سازی انتشارات مرحله سوم خواهد پرداخت.

هفته پیش ویکی هالوب، مدیر اجرایی اکسیدنتال به IHS Markit گفته بود که این شرکت در نهایت تبدیل به یک شرکت مدیریت کربن خواهد شد که نفت و گاز به عنوان واحد حمایتگر آن خواهد بود.

تحلیلگران می گویند تمرکز بر انتشارات می تواند بعد از سالها بازگشت ضعیف سرمایه، تولید کنندگان نفت آمریکا را امیدوارتر کند.

لاگان معتقد است که راهی که صنایع ایالات متحده برای نشان دادن تعهدات خود برگزیده اند راهی نیست که بتواند سرمایه گذارانشان را ترغیب به سرمایه گذاری بیشتر کند. بنابراین من فکر می کنم دلایل بسیاری وجود دارد که توپی که حالا به نظر کوچک می آید در طول زمان تبدیل به بهمن خواهد شد./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا