محیط زیست

شما چقدر پلاستیک می خورید؟

شام امروزتان چیست؟ سوشی لگو، برگر کارت اعتباری یا چند قطعه خیلی ریز از بطری‌های پت؟ کدام یک؟

به گزارش «انرژی امروز» شاید این مثال ها به نظر خیلی اغراق آمیز بیایند، اما به راحتی مقدار تجمعی میکروپلاستیک هایی را نشان می دهند که هر روز می خوریم.

در سال ۲۰۱۹ صندوق جهانی حیات وحش یک بررسی بین المللی انجام داد و در نهایت به این نتیجه رسید که هر فردی در یک هفته می تواند پلاستیکی به اندازه یک کارت اعتباری را بخورد. بیشتر این پلاستیک ها در آب آشامیدنی هستند اما از طریق غذاهایی مثل صدف های خوراکی هم وارد بدن می شوند.

رویترز از این داده ها استفاده کرده تا نشان دهد  که در زمان های مختلف چه مقدار پلاستیک و به چه شکلی وارد بدن می شود.

بر این اساس در یک ماه ما وزنی برابر با یک قطعه لگوی پلاستیکی ۴*۲ را می خوریم و در سال انگار که یک کلاه آتش نشان را خورده باشیم.

شاید باز هم به نظر خیلی زیاد نباشد اما این ارقام بیشتر هم می شوند. در یک دهه هر کدام از ما ۲.۵ کیلوگرم پلاستیک می خوریم یعنی بیش از دو تا لوله آب پلاستیکی.

در طول زندگی مان هم ۲۰ کیلوگرم میکروپلاستیک می خوریم.

در ۵۰ سال گذشته تولید پلاستیک ها به شدت افزایش یافته است و این مواد تبدیل شده اند به یکی از ارزان قیمت ترین محصولات تولیدی.

چون پلاستیک ها به صورت طبیعی در زمین تجزیه نمی شوند، فقط به قطعات بسیار ریز تبدیل می شوند. و در نهایت در همه جا پیدا می شوند. از سواحل دریاها و اقیانوس ها تا در بدن انواع ماهی ها و در نهایت در زنجیره غذایی ما.

مالکون هادسون، استاد علوم محیط زیست در دانشگاه ساتمپتون می گوید: خیلی از تحقیقای که انجام شده بر روی میکروپلاستیک ها بوده اما حالا می دانیم که نانوپلاستیک ها در محیط پراکنده شده اند، یعنی خیلی ریزتر از میکروپلاستیک ها، به طوری که شناسایی آنها بسیار مشکل است. و به راحتی وارد بدن ما می شود.

او می گوید: این نانوپلاستیک ها می توانند از سیستم خونی و لنفاوی بدن ما عبور کنند و به سلول های ما برسند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا