محیط زیست

جرائم کیفری برای آلوده‌کنندگان خاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: به‌طور کلی عمده عوامل آلودگی و تخریب خاک استان قزوین، استقرار تعداد زیادی شهرک‌های صنعتی و صنایع و فعالیت‌های معدن‌کاوی و صنایع وابسته است. قانون حفاظت از خاک سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ در این قانون جرائم کیفری برای آلوده‌کنندگان خاک پیش‌بینی شده است.

حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: از دیدگاه جهانی پس از آب و هوا خاک سومین جز عمده محیط زیست تلقی می‌شود و آلودگی آب و هوا آلودگی خاک را نیز به‌دنبال دارد. خطر آلودگی خاک کمتر از آلودگی هوا نیست اما از آنجایی‌که این آلودگی ملموس نیست کمتر به آن توجه می‌شود. آلودگی خاک باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش رشد و نمو گیاهان و در نهایت منجر به فرسایش خاک و بیابان‌زایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشور ما آلودگی خاک حدود ۲ دهه است که در ادبیات محیط زیست وارد و با ادامه تغییرات بارز در کاربری طبیعی اراضی کشور، افزایش مواد زاید و یا باقی‌مانده حاصل از توسعه عملیات صنعتی، کشاورزی و افزایش مواد زائد شهری و روستایی و رها کردن آنها در محیط طبیعی و خاک، عملا برخی از خاک ها آلوده و لذا این مشکل دامنگیر ما نیز شده و این واقعیتی تلخ و انکارناپذیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: به‌طور کلی عمده عوامل آلودگی و تخریب خاک استان قزوین، استقرار تعداد زیادی شهرک‌های صنعتی و صنایع مادر در درصد کوچکی از خاک استان، مدیریت ناقص پسماندهای خانگی، صنعتی، پزشکی و کشاورزی، شیرابه حاصل از سایت مدیریت پسماند عادی و صنعتی محمدآباد، بارگذاری بیش از ۷۵۰ تُن پسماند خانگی در سایت پسماند محمدآباد، پروژه‌های متعدد جاده‌سازی، فعالیت‌های معدن‌کاوی و صنایع وابسته، استقرار تعداد کثیری واحدهای تصفیه دوم روغن، فعالیت کوره‌های آجرپزی متعدد در جنوب استان، چرای مفرط و بی‌رویه دام و نابودی تدریجی باغستان سنتی است.

وی گفت: قانون حفاظت از خاک سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که اجرای آن گام مهمی در راستای صیانت این ماده ارزشمند و مقابله با عوامل تهدیدزا و آلوده‌کننده آن دارد.

بنا بر اعلام روابط عمومی محیط زیست استان قزوین، عباس‌نژاد گفت: در این قانون وظایف هرکدام از دستگاه‌ها در قبال صیانت از خاک پیش‌بینی و معین شده است و برخی وظایف در این حوزه نیز به شکل مشترک باید پیگیری و انجام شود که در این قانون به آن‌ها اشاره شده است.

وی افزود: این قانون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین با جدیت و حساسیت اجرا می‌شود، البته منتظر ابلاغ آئین‌نامه‌های شیوه اجرای این قانون در بخش‌هایی که هنوز عملیاتی نشده هستیم و امیدواریم با اجرایی کردن آن‌ها شاهد حذف همه منابع آلوده‌کننده خاک در استان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین تصریح کرد: در این قانون جرائم کیفری برای آلوده‌کنندگان خاک پیش‌بینی شده و اگر مورد آلودگی پرخطر باشد با اعلام وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان حفاظت محیط زیست بلافاصله باید آلایندگی مورد نظر متوقف شده و شخصیت حقیقی یا حقوقی متخلف باید پس از طرح پرونده در دستگاه قضا خسارت و جریمه بپردازد. اگر مورد غیراضطراری باشد شخص حقیقی یا حقوقی در مدت زمانی مشخص ملزم به رفع و قطع آلودگی می‌شود در غیراین‌صورت پرونده تخلف در دستگاه قضا تشکیل و باید خسارات وارد شده پرداخت شود.

تهدید آلودگی خاک برای کشاورزی

وی به خطرات آلودگی خاک برای انسان‌ها و سایر جانداران اشاره کرد و گفت: آلودگی خاک می‌تواند کیفیت و قابلیت کشاورزی آن‌را از بین برده و یا باعث آلوده شدن ریشه گیاهان و تولید محصولات ناسالم شود و سلامت و جان مردم را به خطر بیندازد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه باید با استفاده از ظرفیت قانون حفاظت از خاک، اطلس آلودگی خاک استان قزوین در شورای پژوهش استان به تصویب برسد، افزود: با تصویب این طرح پژوهشی و بهره‌گیری از مطالعات و یافته‌های آن می‌توان به شکل علمی و با جزئیات بیشتر نسبت به زمان فعلی با آلایندگی‌های حوزه خاک در استان مقابله کرد.

وی اظهار کرد: در راستای صیانت هرچه بهتر از منابع خاک باید تهیه اطلس خاک و تدوین استاندارد کود و سم با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید با جدیت دنبال و پیگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست هرگونه ایجاد آلودگی برای خاک با هر منشاء را با جدیت پیگیری می‌کند، بیان کرد: این اداره تلاش می‌کند تا از ظرفیت قانون حفاظت از خاک برای پیشگیری از آلودگی خاک به شکل حداکثری استفاده کند؛ شهروندان نیز در صورت مشاهده تخلف در این زمینه می‌توانند مراتب را برای پیگیری با اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین در میان بگذارند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا