محیط زیست در صنعت و معدن

تولید نانو سیال طبیعی برای خنک‌سازی تجهیزات صنایع، توسط محقق خوزستانی

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، از تولید نانوسیال طبیعی با منشاء دریایی به منظور خنک‌سازی تجهیزات صنایع خبر داد.

فواد بوعذار اظهار کرد: موفق شدیم در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر محصولی با عنوان نانو سیال طبیعی با منشاء دریایی تولید کنیم. پایه این محصول نانو است و کاملا از منابع دریایی سبز، بدون استفاده از مواد شیمیایی و سازگار با محیط زیست است که برای اولین با در کشور تولید می‌شود. خوشبختانه این محصول به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است.

وی با اشاره به کاربرد این محصول، افزود: این محصول در خنک‌سازی تجهیزات صنعتی و مبدل‌های حرارتی کاربردی مانند تجهیزات نفت و گاز، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، برج‌های تقطیر پالایشگاه‌ها و پمپ‌های الکتریکی کاربرد دارد.

این محقق خوزستانی تصریح کرد: این محصول در مرحله تولید است و به دنبال تجاری‌سازی آن هستیم و قصد داریم آن را به مرحله انبوه‌سازی برسانیم. مشکلی که اکنون در کشور در تجهیزات پتروشیمی و نفت و گاز و نیروگاه‌ها، برج‌های تقطیر پالایشگاه‌ها و پمپ‌های الکتریکی داریم این است که برای خنک‌سازی تجهیزات از مبدل‌های حرارتی استفاده می‌شود که سیالات ضعیفی هستند و ضریب انتقال حرارتی آن‌ها بسیار پایین و پایه آن‌ها آب و روغن است.

وی با اشاره به تفاوت محصول تولید شده با سیالاتی که پیش از این در صنایع استفاده می‌شد، بیان کرد: از سیالات بر پایه آب و روغن برای خنک‌سازی تجهیزات استفاده می‌شود که معمولا یک مشکل دارند؛ ضریب انتقال حرارتی این سیالات به ویژه در تابستانِ گرم خوزستان کمتر می‌شود و در این فصل کارایی کمتری دارند که تاثیر منفی بر تجهیزات گران قیمت نفت و پتروشیمی می‌گذارد. نانوسیال تولید شده برای حل این مشکل تولید شده است. با توجه به اینکه نانوذرات ضریب حواس منحصر به فردی دارند، باعث خنک‌سازی مبدل‌های حرارتی می‌شوند که کارایی بیشتری نسبت به سیالات قبلی دارند.

بوعذار ادامه داد: برای تولید این محصول از مواد اولیه کاملا داخلی استفاده شده است و از این محصول می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد. این محصول برای اولین بار در کشور و خاورمیانه تولید شده و بسیار کاربردی است.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در پایان گفت: این محصول چند مزیت دارد؛ مواد اولیه کاملا داخلی است و نیاز به خروج ارز ندارد، ضریب انتقال حرارت آن بسیار زیاد است، با محیط زیست کاملا سازگار است و روش تولید آن کاملا سبز است. همچنین فرصت اشتغال برای جوانان به وجود آورده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا