محیط زیست در صنعت و معدن

زباله های نفتی به چرخه صنعتی بازمی‌گردد

شرکتی دانش‌بنیان به دنبال کاربردی کردن ترکیبات و زوائد روغنی و نفتی است. زباله های رها شده که آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند.

شرکت نفت میلاد پارس، مجموعه‌ای فناور است که با هدف حفظ محیط‌زیست و استفاده بهینه از منابع ملی با تکیه بر دانش، مهارت و تجربیات متخصصان دانشگاه و صنعت شکل گرفته است. این شرکت با مطالعه و تحقیق بر روی انواع مواد روغنی و نفتی، محصولات جانبی پالایشگاهی، پتروشیمی، شیمیائی و همچنین ضایعات حاصل از این صنایع که در محیط رها شده یا به صورت ناقص و نهائی نشده مانده‌اند؛ آنها را به محصولاتی کاربردی در صنایع نفت، روغن، پتروشیمی و شیمیائی تبدیل می‌کند.

به گفته مسعود حکیم داود مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، روغن های فرآیند لاستیک از محصولات عمده این شرکت است. عمده روغن‌های تولید شده به عنوان روغن فرآیند در صنعت تایرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: با تلاش متخصصان و پژوهشگران ما از برش نفتی لوب کات، و برخی محصولات جانبی پالایشگاه‌های روغن، روغن‌های پایه محصولی منطبق با استانداردهای روز دنیا و دوستدار محیط‌زیست تولید و به بازارهای داخلی و خارجی برای استفاده در صنایع لاستیک و تایرسازی تحت عنوان روغن فرآیند لاستیک سبز عرضه کند.

این فعال فناور ادامه داد: واحد  پالایش اسلج های روغنی و نفتی این شرکت و تبدیل آنها به روغن‌های سنگین، کاملا بومی‌سازی شده و طراحی و اجرای آن تماما توسط پژوهشگران و متخصصان و صنعتگران داخلی انجام گرفته است.

به گفته وی، این واحد به صورتی کاملا حرفه‌ای از طریق پالایش مواد پایین دستی نفتی دارای ترکیبات هیدروکربنی سنگین و محصولات جانبی پالایشگاهی حاصل از پالایش نفت خام وترکیبات شیمیایی و پتروشیمیایی حاصل از محصولات پتروشیمی، قطرانی، پارافین واکس، آروماتیک زدایی، پالایش مجدد و غیره توانسته اقدام به جداسازی، پالایش و امتزاج ترکیبات نفتی سنگین مورد استفاده در صنعت دوده سازی و روغن های سنگین کند.

حکیم داود همچنین بیان کرد: واحد پالایش و امتزاج  مجموعه فناور ما  با استفاده از رآکتورها و بلندرها در حال حاضر اقدام به تولید انواع روغن‌های صنعتی در حوزه لاستیک و رابرها با طیف وسیع کرده است.

این فعال دانش‌بنیان در ادامه تاکید کرد: یکی از مهمترین عملیات در حال انجام این واحد دانش بنیان پالایش اسلج های روغنی و نفتی (لجن های اسیدی با مشخصات کیفی و فنی) حاصل فرآیندهای مختلف شیمیایی در واحدهای تولید پارافین، وازلین، صنایع تصفیه دوم روغن و صنایع شیمیایی مختلف است. این لجن‌ها و محصولات جانبی بخاطر ترکیبات اسیدی، آرو ماتیک بالا حداقل معادل وزن خود، خاک و آب را تبدیل به پسماند می‌کنند و به مرور وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شوند و مسائل و مشکلات عدیده‌ای را برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

وی افزود: روغن‌های گرین در حقیقت محصولات دوستدار محیط‌زیست هستند و دیگر روغن‌های فرآیند لاستیک و روغن‌های سنگین و CBFS حاصل از پالایش و امتزاج ناشی از تولید پسماندهای خطرناک صنعتی و دیگر محصولات جانبی روغنی و نفتی و پتروشیمیایی که با پالایش مانع از آلایندگی محیط زیست می‌شوند، مجددا  به چرخه صنعت و اقتصاد  برمی‌گردند.

به گفته این فعال فناور، روغن‌های فرآیند لاستیک، سنگین و CBFS مورد مصرف صنایعی همچون لاستیک‌سازی بعد از تبدیل به دوده کربن بلک در صنایع دوده‌سازی است و در حال حاضر علاوه بر تامین بازارهای داخلی توانسته است تا در جنگ اقتصادی و تحریمی به عنوان یک بازوی صادراتی و ارزآور در صحنه به عنوان یک شرکت صادراتی موفق عمل کند.

به گزارش«انرژی امروز» از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی همچنین گفت: محصولات ما با دریافت تاییدیه‌ های بین‌المللی با کیفیت بالا در بازارهای رقابتی خارجی  مانند امارات، هند، چین، کره و غیره به فروش می رسد./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا