محیط زیست در صنعت و معدن

دامداری سنتی، معدنکاری و کشاورزی از علل فرسایش خاک است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه ایران در فرسایش خاک اول است، گفت: دامداری سنتی، چرای بی‌رویه، جنگل تراشی و فعالیت‌های توسعه‌ای، معدنکاری و کشاورزی در شیب از عوامل اصلی فرسایش خاک است.

حمید ظهرابی در جلسه ویدئو کنفرانس سمن‌های محیط زیستی با تاکید بر اهمیت خاک گفت: امسال موضوع روز جهانی خاک با رویکرد تنوع زیستی و حفاظت از خاک برنامه ریزی شده است‌. 

وی با اشاره به اینکه خاک یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده حیات است و نقشی پایه‌ای در  ایجاد تنوع زیستی دارد، افزود: تنوع زیستی خاک فراتر از چیزی‌ست که در اندیشه ما می‌گذرد، مثلا اگر یک بیل خاک از نقطه‌ای به نقطه دیگر تغییر مکان دهد، تاثیر آن بر تنوع زیستی بسیار فراتر از تصور ما است.

ظهرابی ادامه داد: طیف عظیمی از میکروارگانیسم ها متناسب با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در آن خاک با پارامتر های متنوع تاثیرگذار شکل گرفته است. که گاها می‌تواند با فاصله چند صد متر  متفاوت از همدیگر باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: امروزه موضوع تنوع زیستی خاک کمتر مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه ها بیشتر متوجه حیوانات بزرگ جثه است چرا که انسان‌ها آنچه را با چشم می بینند را راحت تر می پذیرند. 

رتبه اول ایران در فرسایش خاک

وی با اشاره به اینکه مسائلی چون فرسایش خاک از بزرگترین معضلاتی کشور محسوب می شود، گفت: متاسفانه با وجود اینکه کشور ما جزو کشورهای پر بارش نیست، رتبه اول فرسایش خاک متعلق به کشور ما است.

ظهرابی ضمن یادآوری اینکه فرسایش محصول بهره‌برداری‌های ناپایدار از پوشش گیاهی است، گفت: دامداری سنتی یکی از عوامل بسیار مخرب به شمار می‌رود؛ به علت چرای دام فراتر از ظرفیت مراتع، آسیب های جبران ناپذیر به تنوع زیستی، خاک  و بنیان های حیاتی کشور وارد شده است.

آلودگی خاک دغدغه‌ای جدی

 او جنگل‌تراشی و فعالیت‌های توسعه‌ای، معدنکاری و کشاورزی در مناطق شیب‌دار را از دیگر عوامل مهم در فرسایش خاک قلمداد و اضافه کرد: آلودگی خاک به عللی نظیر مصرف بی‌ضابطه کود و سم، در کشور ما افزایش یافته و فارس نیز به دلیل آنکه قطب کشاورزی محسوب می‌شود، می‌تواند بیش از سایر نقاط متاثر از این آلودگی‌ها باشد.

ظهرابی ادامه داد: در قوانین، آیین نامه ها، ضوابط و مقررات، راهکارهایی پیش بینی شده که تا حدودی به کنترل مصرف کود و سموم در استان و کشور کمک می کند. اما با گذشت یک سال از تصویب این قانون هنوز آیین نامه ها و دستورالعمل های آن تصویب نشده و یکی از مطالبات اصلی محیط زیست از مسئولین ذیربط در وزارتخانه جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه ی فوری آیین‌نامه‌ها و ضوابط ضروری است. 

لزوم توجه به شیوه دفع پسماندهای خانگی و عفونی و صنعتی

مدیر کل حفاظت محیط زیست با پرداختن به موضوع پسماندهای عفونی و خانگی نیز گفت: موضوع دفن پسماندهای خانگی و صنعتی در بسیاری از نقاط استان هنوز هم از مشکلات و مسائل عدیده محیط زیست به شمار می‌رود، گرچه همکاران محیط زیست به صورت جدی این مسئله را پیگیری می کنند. در حوزه پسماندهای روستایی نیز برنامه های در حال اجرا است.

او خاطرنشان کرد: برای یکپارچه کردن سایت های دفن پسماند و گذر از دفن زباله به تنهایی و پرداختن به فعالیت های مانند بازیافت از مبدا در استان تلاش شده اما جز در شیراز، در سایر نقاط استان فارس تا کنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است. بنابراین در ساماندهی مدیریت پسماندهای شهری تلاش های بیشتری ضرورت دارد. 

بازیافت زباله یک مطالبه جدی

ظهرابی گفت: مطالبه ما از شهرداری ها، در اولویت قرار دادن ایجاد کارخانه‌های کمپوست، بازیافت زباله‌های تر و جداسازی مواد قابل بازیافت نظیر کاغذ، شیشه، فلز و پلاستیک از زباله‌های خانگی است.

او افزود: باتری و سایر پسماندهای الکترونیکی در سراسر کشور مشکل جدی محیط زیست به‌شمار می‌رود، حال آنکه وارد شدن این مواد در سیستم عادی پسماند، امکان ایجاد آلودگی‌های گوناگون را به همراه دارد؛ این موضوع به جد در دستور کار قرار گرفته و از سوی کارگروه مدیریت پسماند در حال پیگیری است.

ممنوعیت صادرات خاک

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه قانون بر ممنوعیت صادرات خاک، تاکید دارد، در خصوص بهره برداری از خاک هوموس، گفت:  این موضوع بسیار مهم است و به عقیده بنده برداشتن هوموس و خاک برگ ا ز جنگلها تفاوتی با قطع درخت و آتش زدن جنگل ندارد.

ظهرابی اضافه کرد: وقتی منبع غذایی یک اکوسیستم را حذف کنیم طبیعی است که اکوسیستم دچار مشکل خواهد شد. اگر فراهم کننده های مواد غذایی یعنی میکروارگانیسم ها را از یک سیستم حذف کنیم، طبیعتاً آن سیستم دچار اخلال خواهد شد. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اهمیت پرداختن به این موضوع، خواستار توجه جدی فعالان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به موضوع استفاده بی‌رویه از خاک‌برگ‌ها شد و گفت: این مبحث اخیرا رواج زیادی پیدا کرده است./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا