محیط زیست

اقیانوس ها کلید حل بحران آب و هوا هستند

 هیئت اقیانوسی متشکل از ۱۴ کشور ساحلی تعهد خود را برای پایداری ۱۰۰ درصد اقیانوس ها تا سال ۲۰۲۵ تحت عنوان “اقتصاد آبی” اعلام کردند.

به گزارش زیست آنلاین،اقیانوس ها با پوشش بیش از ۷۰ درصد از سطح کره زمین، دارای پتانسیل عظیم بلااستفاده برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ایجاد اقتصاد مقاوم و پایدار هستند.

این ارزیابی خوش بینانه ۱۴ کشور ساحلی و اقیانوسی است که تحت هیئتی سطح بالا برای اقتصاد پایدار اقیانوسی متحد شده اند.

مجموعه ای جهانی که تقریبا ۴۰ درصد از خطوط ساحلی جهان را تشکیل می دهد، تعهد خود را برای مدیریت ۱۰۰ درصد پایدار آبهای اقیانوس های ملی تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرده است.

این تعهد شامل اقداماتی برای کاهش تغییرات آب و هوایی است زیرا اقیانوس های در حال گرم شدن، کشورها را در شرایط اضطراری آب و هوایی قرار می دهند.

این هیئت اقیانوسی خاطر نشان می کند که حفاظت از گیاهان حرا، گیاهان دریایی و باتلاق های نمکی که از اکوسیستم های “کربن آبی” تشکیل شده اند، می تواند به جداسازی کربن به منظور دست یافتن به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در توافقنامه پاریس، برای کاهش گرمایش کره زمین به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد، کمک کند.

کارشناسان می گویند: کربن آبی، می تواند دی اکسید کربن را چهار برابر جنگل های روی خشکی جذب کند.

در همین حال، هدف ۲۰۵۰ می تواند از طریق تقویت انرژی پاک اقیانوس ها مانند مزارع بادی دریایی و انرژی جزر و مدی و موجی برآورده شود. برنامه های پایداری هیئت اقیانوسی شامل اهداف، مشوق ها و بهبود زیرساخت ها است که می تواند تا ۴۰ برابر انرژی خروجی از اقیانوس ها را افزایش دهد. هدف از برنامه های پایداری اقیانوس، جلوگیری از نابودی تنوع زیستی، مقابله با آلودگی و جلوگیری از صید بی رویه ماهیان و ماهیگیری غیرقانونی است، که در حال حاضر حیات دریایی بسیار متنوع را در جزایر گالاپاگوس تهدید می کند، زیرا چینی ها در حال صید ترال در آب های آمریکای جنوبی هستند.

هدف نهایی، احیای پایداری اقتصاد و فرهنگ دریایی است که به شیلات و گردشگری متکی هستند. چنین اقتصادی آبی، ۱۲ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۵، تولیذ غذای دریایی شش برابر خواهد شد.

۱۴ عضو کنونی Panel Ocean شامل استرالیا، کانادا، شیلی، فیجی، غنا، اندونزی، جامائیکا، ژاپن، کنیا، مکزیک، نامیبیا، نروژ، پالائو و پرتغال می خواهند رهبران سایر کشورهای ساحلی و اقیانوسی را محاب کنند تا به پایداری ۱۰۰ درصدی تا سال ۲۰۳۰ متعهد شوند./زیست انلاین

منبع: Deutsche Welle

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا