محیط زیست

اروپایی‌ها از پسماند زیستی در اقتصاد مدور بهره می‌برند

مقامات محلی کشورهای اروپایی به زودی قادر خواهند بود از طریق به اشتراک گذاشتن راهکارهای مختلف، به استراتژی‌های مناسبی برای استفاده درست از پسماندهای زیستی دست یابند.

به گزارش ایمنا، اتحادیه اروپا اخیراً نوآوری جدیدی همسو با اقتصاد مدور به نام WaysTUP ایجاد کرده است تا توسعه زنجیره‌های ارزش جدید برای استفاده از پسماندهای زیستی شهری را به تصویر بکشد. طی این پروژه، سهم پسماندهای زیستی شهری نسبت به تولیداتی با پایه مواد بیولوژیکی که از مواد خام مختلف نظیر دورریزهای ماهی و گوشت، تفاله‌های قهوه، پسماندهای تفکیک شده خانگی و روغن‌های خوراکی استفاده شده، پردازش می‌شود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این فرآیندها، تولید غذا و مکمل‌های غذایی، ادویه‌جات، پروتئین حشرات، روغن قهوه، بیواتانول، حلال‌های زیست محیطی و بیوپلاستیک‌ها را در پی دارد.

استفاده مناسب از پسماندهای زیستی بدون شک دستیابی به پایداری شهری را در پی خواهد داشت. دستورالعمل‌های لازم برای تنظیم یک طرح آزمایشی و همچنین پروتکل تحلیلی برای اجرای کمپین‌های مدیریت زباله در خصوص شناسایی فرصت‌ها و موانع استفاده از منابع پسماندهای زیستی شهری، برای یک سال اول پیاده‌سازی پروژه مشخص شده است. علاوه بر این، تألیف نسخه اول یک کاتالوگ از پسماندهای زیستی شهری و روش‌های مناسب استفاده از آن‌ها به اتمام رسیده و راه‌حل‌های فنی برای ارزیابی مواد خام مورد استفاده در پروژه ارائه شده است. در حال حاضر، نسخه ابتدایی طرح آزمایشی پیاده‌سازی استراتژی فوق آماده شده و قرار است در شهرهای والنسیا در اسپانیا، لندن در انگلستان، پراگ در جمهوری چک، آتن یونان، آلیکانته در اسپانیا، لا آلکودیا د کرسپینس در اسپانیا، ترنی در ایتالیا و خانیا در یونان به مرحله اجرا درآید.

نوآوری WaysTUP همچنین استراتژی‌هایی را نیز برای ایجاد تغییر رفتاری در شهروندان و جوامع محلی اعمال خواهد کرد تا به بهبود درک کنونی آن‌ها از پسماندهای زیستی شهری به عنوان یک منبع محلی و افزایش مشارکت فعال شهروندان در جمع‌آوری و جداسازی پسماندهای شهری کمک کند. تا کنون اقدامات شده برای تغییرات رفتاری به درک نبود تمرکز اجتماعی بر اقتصاد مدور منجر شده است که به سهم خود چالش‌هایی را در پذیرش اجتماعی و ادامه نوآوری‌های مدور در پی داشته است.

به طور کلی، تبدیل پسماندهای زیستی شهری به یک منبع برای اقتصاد مدور بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات و نوآوری‌هایی نظیر WaysTUP فرصت‌هایی را برای استفاده درست از پسماندهای زیستی به عنوان منبعی از تولیدات باارزش ارائه می‌دهد و نقش مهمی در تحقق اقتصاد مدور ایفا می‌کند./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا