انرژی‌های پاک

تولید انرژی تجدیدپذیر از پسماند گیاهی

یک ماده جدید ساخته شده از میوه و سبزیجات پوسیده که نور ماورا بنفش خورشید را جذب و آن را به انرژی تجدیدپذیر تبدیل می کند، جایزه امسال “جیمز دیسون” را برای طراح خود به ارمغان آورد.

به گزارش زیست آنلاین، از بین ۱۸۰۰ طرح ارسالی که تعدادی از آن ها برای حل چالشهای مربوط به کوید ۱۹ بودند، این جایزه به “کاروی ارن مایگو” ۲۷ ساله، دانشجوی دانشگاه مپا در فیلیپین، به خاطر سیستم Aureus خود که از اصول علمی طبیعی بهره می برد، اهدا شد.

Aureus از زباله های کشاورزی ساخته شده است و می تواند به صورت پنل به پنجره ها و دیوارها متصل شود و اجازه می دهد تا فوتون های با انرژی بالا توسط ذرات لومینسانس مشتق شده از میوه ها و سبزیجات، جذب شوند و دوباره آنها را به عنوان نور مرئی منتشر می کند.

برخلاف صفحات خورشیدی، این سیستم حتی در صورت مستقیم نبودن تابش نورخورشید نیز موثر است زیرا می تواند اشعه ماورای بنفش را از بین ابرها و از انعکاس از دیوارها، کف خیابان و ساختمان های دیگر دریافت کند.

مایگو، پیش از این نیز یک نسخه اختراع کرده بود که بسیار گران تر از نسخه فعلی بود. او گفت: “برنده شدن جایزه جیمز دیسون هم آغاز است و هم پایان. این پایان سالها تردید من بود که آیا ایده من بازخورد جهانی پیدا می کند یا خیر. من می خواهم شکل بهتری از انرژی های تجدیدپذیر بوجود بیاورم که با استفاده از منابع طبیعی جهان، نزدیک به زندگی مردم باشد و مسیرهای قابل دستیابی را به سمت آینده ای پایدار و بازاحیاکننده بوجود آورد.

وی برای توسعه بیشتر اختراع خود، ۳۰ هزار پوند جایزه نقدی دریافت خواهد کرد./زیست انلاین

منبع: Guardian

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا