محیط زیست

تغییرات اقلیم: دما در سیبری باز هم افزایشی شد

کارشناسان می‌گویند دما در سیبری باز هم افزایش یافته است. نقشه‌های دمایی سیبری نشان می‌دهد که در این منطقه دمای سطح زمین بین ماه های مه و اکتبر سال ۲۰۲۰ بالاتر از حالت نرمال بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» از فایننشیال تایمز، نمودارهای هواشناسی حاکی از نابهنجاری در دمای متوسط هوای سطح زمین در سیبری بین ماه های مه تا اکتبر دارد.

نمودارهای هواشناسی از افزایش دمای سیبری خبر می دهند

کارشناسان می گویند در شش ماه، از ماه مه تا اکتبر امسال، دمای هوا در سیبری به طور غیرعادی ۳ درجه بیش از متوسط آن بوده است. بر اساس داده های ۱۴۱ ساله اداره ملی اقیانوسی و اتمسفری ایالات متحده (NOAA) سال ۲۰۲۰ سال رکورد زنی دمای سیبری بوده است.

اقلیم شناسان یک سری آنالیز انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که امکان ندارد این میزان افزایش دما بدون دخالت بشر در تغییرات اقلیم رخ داده باشد.

این دما می‌تواند منجر به تاثیرات بسیار وسیعی در کره زمین از جمله رخ داد آتش سوزی های بسیار و ذوب شدن یخ های قطب شود.

ورخویانسک، که در «حلقه شمالگان» قرار دارد، رکورد گرم‌ترین و سردترین دما در «حلقه شمالگان» را شکسته است، رکوردی که از ۶۷.۸ درجه سانتیگراد زیر صفر شروع و به ۳۸ درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد.

اقیم شناسان در تلاشند بفهمند چرا دمای هوا شمالگان چنین تاثیراتی از تغییرات اقلیم می گیرد و سریع تر از دیگر نقاط دنیا تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار می گیرد.

یک دلیل برای این میزان سرعت بالای تغییرات دمایی در شمالگان احتمالا مربوط به ذوب یخ های این منطقه باشد. ذوب یخ عمل بازتابش نور را از سطح زمین کاهش داده به گرم شدن بیشتر آن ختم می شود.

تحقیقات دیگری هم بر تغییرات دمایی آتی اتمسفر و آب متمرکز شده اند./منبع : انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا