محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

همدستی آلودگی هوا و کروناویروس اقدامی شبیه نسل‌کشی را ممکن می‌کند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بررسی‌ها نشان داد ذرات پی.ام ۲.۵ که صدبرابر کوچکتر از قطر موی انسان است و می‌تواند به کوچکترین مجاری ریه‌ها نفوذ کنند، به سرعت انتشار ویروس کرونا کمک می‌کند. همدستی آلودگی هوا و کروناویروس خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند. شاید اقدامی شبیه نسل کشی اتفاق بیفتد.

سمیه رفیعی در مورد وضعیت آلودگی هوای ایران و اقدامات فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: ما به وزارت خانه‌های نفت، صنعت، معدن، تجارت و وزارت کشور و همچنین به رئیس صدا و سیما و رئیس سازمان محیط زیست کشور در مورد آلودگی هوا نامه نوشتیم و در آن راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت خود را ارائه کردیم.

رفیعی با بیان اینکه «آلودگی هوای امسال باید جدی‌تر گرفته شود» از ۱۴ راهکار کوتاه مدت فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد و گفت: جلوگیری استفاده از سوخت سنگین و مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع، مدیریت مصرف انرژی در خانه‌ها با کاهش مصرف سوخت گاز و معاینه فنی، نظارت بر کیفیت سوخت تولیدی بنزین در پالایشگاه‌ها و ارائه گزارش ماهانه و همچنین استاندارد کردن سوخت خودرو تا حد ممکن و استفاده بیشتر از منابع انرژی پاک مانند گاز طبیعی فشرده (CNG)، گاز مایع (LNG) و (LPG) و برق بعضی از مهم‌ترین این راهکارها بوده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد راهکارهای میان مدت این نامه اظهار کرد: استاندارد سازی موتور وسایط نقلیه و موتورهای تولیدی کارخانجات در جهت مصرف سوخت پایین، تأمین و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، اصلاح عوارض سالیانه خودروها با توجه به مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها، الزام خودروسازان داخلی به گارانتی مادام العمر تجهیزات کنترل آلودگی در خودروها، تهیه برنامه اقدام توسعه خودروهای برقی بخصوص تردد موتور برقی در هسته مرکزی شهر و تدوین برنامه اقدام جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اعمال مالیات بیشتر برای وسایل نقلیه با فناوری قدیمی(بالای ۲۰ سال) از راهکارهای میان مدت فراکسیون بوده است.

رفیعی تأکید کرد: به منظور پیشگیری از آلودگی هوا بیش از حد نیازمند تمهیدات اساسی هستیم. علتش هم همزمانی شیوع کرونا ویروس و این آلودگی در فصل سرد سال است. می‌طلبد که دستگاه‌ها با هماهنگی بیشتری کار کنند و در رعایت قانون هوای پاک سهل انگاری نکنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: بسیاری از محققان در فراکسیون محیط زیست، ارتباط بین ذرات معلق و آلاینده‌ها با سرعت انتشار ویروس کرونا را مطالعه کردند. ما در این جلسات مقالات خارجی را بررسی کردیم. بررسی‌ها نشان داد که ذرات پی.ام ۲.۵(قطر ذرات PM۲.۵  صدبرابر کوچکتر از قطر موی انسان است تا جایی که می‌توان حتی به کوچکترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند) موجود در هوا به سرعت انتشار ویروس کرونا کمک می‌کند.

رفیعی ادامه داد: ما با شروع فصول سرد سال، آلودگی هوای بیشتری را تجربه می‌کنیم. امسال باید این ماجرا را به صورت ویژه مدیریت کنیم. دولت هنور تکالیفش در زمینه حمل و نقل عمومی را به درستی انجام نداده است. در شرایط فعلی نمی‌توانیم به مردم بگوییم که با خودروی شخصی خود بیرون نیایند. عمده تمرکز ما باید در منابع ثابت آلاینده باشد. این منابع سهم مشخصی در آلوده کردن هوا دارد و باید مدیریت شود. این مدیریت باید با قاطعیت بیشتر و به صورت ضرب الاجلی اتفاق بیفتد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: به جرأت می‌توان گفت که تهران، اصفهان و اراک اوضاع وخیمی دارند و شهرهایی مثل تبریز، مشهد و اهواز هم حال خوبی ندارند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وظیفه سنگینی در کم کردن آلودگی هوا دارد. به نظرم، در آگاهی بخشی به مردم کوتاهی می‌کنیم. صدا و سیما به عنوان رسمی ترین رسانه کشور، تا به حال اقدام اساسی برای فرهنگسازی نداشته است. نامه فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد آلودگی هوا، می‌تواند به یک مطالبه عمومی برای بهبود وضعیت شود.

رفیعی در پایان تأکید کرد: فکر می‌کنم که اگر امسال آلودگی هوا با مدیریت منابع آلاینده کاهش نیابد، همدستی آلودگی هوا و کروناویروس خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند. شاید اقدامی شبیه نسل کشی اتفاق بیفتد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا