انرژی‌های پاک

هزینه خورشیدی‌ها به کمترین میزان در تاریخ خود رسید

آژانس بین المللی انرژی می گوید تولید انرژی خورشیدی در برخی از نقاط دنیا به کمترین میزان در تاریخ خود رسیده است. این آژانس سیاست های تشویقی دولت ها را به عنوان عاملی در توسعه این انرژی ها مطرح می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» کشورها برای اینکه بتوانند مردم و شرکت ها را تشویق به استفاده بیشتر از انرژی خورشید کنند باید امکان خرید این تجهیزات را با قیمت مناسب فراهم آورند. امروزه بیش از ۱۳۰ کشور در دنیا سیاست هایی ارار دنبال می کنند که به کاهش قیمت برق تجدیدپذیر ختم می شود.

حالا گزارش «چشم انداز جهانی انرژی» آژانس بین المللی انرژی می‌گوید که هزینه برق خورشیدی نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش «کربن بریف» هم انرژی خورشیدی دارد تبدیل می شود به نوع جدید تامین انرژی در دنیا.

انتظار می رود با تغییر سیاست های جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیم، انرژی های خورشیدی هم در بازار بیش از گذشته جای خود را باز کنند و به نحوی بتوانند حکومت کنند.

در این رابطه می توان از اتحادیه اروپا نام برد که نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۲ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر به دست آورد.

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا ساخت مزارع خورشیدی بسیار ارزان تر از ساخت یک نیروگاه زغال سنگی یا حتی گازی هزینه برمی دارد.

در کشورهای اروپایی، در ایالات متحده، در چین و در هند، که بزرگ ترین بازارهای انرژی های تجدیدپذیر هستند، هر مگاوات ساعت برق خورشیدی در بازه زمانی کار این نیروگاه ها به طور متوسط ۳۵ تا ۵۵ دلار قیمت دارد.

چهار سال پیش بود که مجمع جهانی اقتصاد برآورد کرد این هزینه به بیش از ۱۰۰ دلار در هر مگاوات ساعت می رسد. اما یک دهه پیش باید برای همین مقدار برق خورشیدی ۳۰۰ دلار پرداخت می کردیم.

در مقابل بر اساس گزارشی که آژانس بین المللی انرژی منتشر کرده است همین مقدار برق زغال سنگی ۵۵ تا ۱۵۰ دلار نیاز دارد. یک دهه است که این قیمت برای زغال سنگ چندان تفاوتی نکرده است.

از طرفی صنایع زغال سنگ همچنان به پس رفت خود ادامه می دهند هر چند دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، خیلی تلاش کرد جلوی این روند را بگیرد اما موفق نشد.

IEA می گوید به طور کلی در هیچ کجای دنیا احتمال اینکه مصرف زغال سنگ بتواند به مقدار قبل از شیوع پاندمی کرونا باز گردد وجود ندارد./منبع : انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا