محیط زیست

در سال ۲۰۱۹ مخربان محیط زیست ۲.۶ تریلیون دلار وام گرفتند

سال گذشته بزرگ ترین بانک های سرمایه گذار دنیا بیش از ۲.۶ تریلیون دلار برابر با ۱.۹ تریلیون پوند به شرکت هایی وام دادند که عملیات های آن منجر به از بین بردن محیط زیست و حیات وحش شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، بر اساس گزارشی جدید، بانک هایی که سر دسته آنها غول های وال استریت هستند مثل بانک آمریکا، سیتی گروپ، و جی پی مورگان، به همراه ۵۰ بانک سرمایه گذار دیگر به بخش هایی خدمات مالی ارائه داده اند که عملیات های آن به از بین رفتن تنوع زیست محیطی دنیا منجر شده است و خساراتی معادل بیش از GDP کانادا در سال ۲۰۱۹ را به بار آوردند.

در گزارش اخیر اعلام شده است که موسسات مالی زمانی که اقدام به تخصیص وام به شرکت ها می کنند قادر به کنترل و بررسی اثرات فعالیت شان بر محیط زیست طبیعی دنیا نیستند چون سیاست های آنها برای حفاظت از اکوسیستم کارآمد نیست.

گزارش «انهدام با منابع بانکی» که توسط «portfolio.earth» تهیه شده است، به فهم بهتر نقش بانک و موسسات مالی در انهدام و از بین بردن طبیعت دنیا کمک می کند.

این گروه توانستند با تطبیق خدمات مالی که بانک های سرمایه گذار به بخش هایی داده اند که سازمان ملل آن ها را به عنوان محرک های از بین بردن تنوع زیستی در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده بود، به این نتیجه برسند که ۲.۶ تریلیون دلار از این وام ها مربوط به عملیات هایی بوده به شدت مخرب محیط زیست.

این بخش ها شامل تولید مواد غذایی، جنگلداری، معدن کاوی، سوخت های فسیلی، زیرساخت ها، توریسم و حمل و نقل و لجستیک بودند. تمامی این بخش ها توسط چهارچوب بین دولتی سیاست گذاری علمی برای خدمات تنوع زیستی و اکوسیستم (IPBES) سازمان ملل متحد به عنوان از بین برنده تنوع زیستی شناخته شده اند.

این گزارش می گوید سهل انگار و بی توجهی تمامی بانک ها نسبت به اثرات این وام در تنوع زیستی کاملا مشخص است.

در این گزارش ۱۰ بانک بزرگ دنیا که چنین وام هایی داده اند به شرح زیر هستند:

بانک آمریکا، سیتی گروپ، جی پی مورگان، میزوهو فایننشیال، ول فارگو، بی ان پی، پاریباز، میتسوبیشی یو اف جی فایننشیال، اچ اس بی سی، اس ام بی سی گروپ و بارکلیز.

با اینکه بعد از توافق اقلیمی پاریس، بسیاری از بانک های دنیا سرمایه گذاری در زغال سنگ، نفت و گاز شمالگان و اکتشاف در ماسه های قیری را از فهرست وام های خود حذف کرده اند اما یافته های «شبکه اقدام جنگل های بارانی» می گوید که ۳۵ بانک بزرگ دنیا بیش از ۲.۶۶ تریلیون دلار در سوخت های فسیلی سرمایه گذاری کردند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا